FIVA Pas

FIVAPASDen korrekte betegnelse for et FIVA-pas er egentlig FIVA Identity Card, men navnet FIVA-pas er så indarbejdet at det bruges overalt. Meningen med passet er at man til enhver tid kan identificere et køretøj. FIVA understreger at et pas ikke er nogen garanti for et køretøjs originalitet, og at FIVA ikke påtager sig noget ansvar i den retning. Ikke desto mindre har FIVA-passet vist sig at være et vægtigt dokument.

I f.eks. Grækenland er det en direkte betingelse for at myndighederne vil anerkende et køretøj som historisk, og i Schweiz er det et af de beviser på historisk korrekthed som myndighederne anerkender. Passet er også en betingelse for at kunne deltage i løb opført i FIVAs løbskalender.

FIVA er gået i gang med at registrere alle udstedte FIVA-pas i en database. Det vil være af betydning i forhandlinger med EU-myndigheder at have et overblik over bestanden af historiske køretøjer, og det vil også gøre det vanskeligere at sælge et stjålet køretøj

Et FIVA-pas udstedes af den organisation som repræsenterer FIVA i ejerens hjemland, det vil i Danmark sige Motorhistorisk Samråd. Der er i Danmark udstedt ca. 175 FIVA-pas.

Hvordan får man et FIVA-pas?

Man begynder med at udfylde en ansøgningsblanket som man kan hente på FIVAs hjemmeside,www.fiva.org. Der klikker man på knappen “Publications” og derefter på “Appendix A of the FIVA Technical Code. Derefter kan man downloade skemaet.

Det udfyldte skema sendes sammen med tre ens farvefotos (9×14) af køretøjet set skråt forfra til Niels Jonassen.

Når skemaet er modtaget aftaler I et tidspunkt hvor køretøjet kan blive besigtiget. I forbindelse med besigtigelsen skal der betales 350 kr.

Teknisk klassifikation:

A: Standard som leveret af producenten
B: Ændret i perioden.
C: Reproduktion eller replika
D: Ændret efter perioden
E: Undtagelse – stærkt ændret event. med nyere dele

Bevaringsklassifikation:

1: Original
2: Autentisk
3: Restaureret
4: Genskabt

Kort efter besigtigelsen vil ejeren få det udstedte FIVA-pas tilsendt.

SENESTE NYHEDER

Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere
Et nærmere kig på Regeringens (H)julepakke
Et nærmere kig på Regeringens (H)julepakke
ET NÆRMERE KIG PÅ REGERINGENS (H)JULEPAKKE I Motorhistorisk Samråd har vi gravet os længere ned i aftalen om de nye ...
Læs Mere
Med hjælp fra Dansk Veteranbilklubs store bibliotek har vi fundet et væld af nybilspriser
Der er vindere, og kun ganske få tabere, med de nye registreringsafgifter
For at anskueliggøre de nye afgifter, har vi brugt den forgangene uge på at beregne en række konkrete eksempler på ...
Læs Mere