Væsentlig værditilvækst for veteraner

Med forårets komme blomstrer også handlen med biler og motorcykler. Som ViaRETRO kunne berette om i deres opslag i går, så er der meget der tyder på at foråret nu så småt er ved at komme her til landet. Men så har det også været væk i en del år snart!

 Det historisk lave renteniveau, og trangen til at investere i noget der er mere morsomt end de hjemlige mursten, eller blot at etablere indlæg til madrassen, gør at salget af historiske køretøjer så småt er begyndt at røre på sig igen.

 Hvad enten man så er parat til at investere sin optjente eller belånte midler, så kan man jo lige så godt se på hvad der økonomisk mest tjenligt. selv om de fleste af os nok hellere vil købe med hånden på hjertet, frem for med fingeren i kolonnebogen.

 I Danmark er handel med klassiske biler så ubetydeligt at der ikke findes sammenlignelige prisoversigter, og derfor heller ikke mulighed for at se på hvilke mærker og modeller der investeringsmæssigt har vækstpotentiale, men det har de i Tyskland.

I Tyskland har man de sidste 15 år, siden 1999 udgivet et årligt oldtimer index, der viser den gennemsnitlige tilvækst for de mest udbredte modeller og årgange. Det er Verband der Automobilindustrie (VDA) der står for at indsamle og udgive disse data fra det forgangne klassikerår. Selv om man nok ikke direkte kan sammenligen det tyske og det danske marked, så giver deres opgørelse nok en god ide om hvad der kan være fornuftigt at placere sine penge i.

VDA’s Oldtimer Index fortæller at i gennemsnit, er priserne på klassikere i 2014, steget med 4,5%, det er jo ganske pænt, når man ser på det historisk lave renteniveau, som man også har i Tyskland. Det kommer så oven på en værditilvækst i 2013 på 8%, så der er ikke noget at sige til at det ikke kun er veteranbilsenstusiaster der har fundet vej til spalterne med til salg biler.

Siden VDA startede med Oldtimer index’et i 1999 der har Mercedes ikoniske model 300 med mågevingedørene, ligget i toppen af målingerne hvert år, men der med er det faktisk slut på de dyre og eksklusive modeller, for på de næste pladser kommer langt mere opnåelige, men stadig yderst spændene og sjove modeller.

Chevrolets Camaro fra 1978- 1981, er en seriøs højdespringer på listen, skarpt forfulgt af den smukke Mercedes 500 SEC coupe, for de teknisk kyndige, den model der hedder W126 navnlig årgangene 1985 til 1991. Volvos klassiske 544 er heller ikke nogen dårlig investering, den kan man nemlig finde på en plads 4 over mest værditilvækst. Lige der efter finder man et par af de smukke Opel-modeller, det er Commodore A og Rekord C, som Tyskerne har forelsket sig meget i de senere år.

De tre modeller med størst tilvækst i værdi siden VDA begyndte at monitorere priserne i 1999, er som sagt Mercedes “mågevinge”, og plads 2 og 3 er forskellige biler som Citroen 2 CV, og VW’s “Rugbrød T2.

Den store tyske synsvirksomhed, DEKRA, har også set på markedet for historiske køretøjer. De anbefaler at man engagerer sig med en upartisk vurderingsmand, når et potentielt køb skal vurderes. Direktør Thorsten Ruthmann fra DEKRAs Classic Services, vurderer endvidere at køretøjer med ægte patina, har allerstørst investeringspotentiale, og at et køretøjs ubrudte historik ligeledes er meget væsentlig for de investeringslystne.

SENESTE NYHEDER

Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Alle klubber optaget i Motorhistorisk Samråd er nu inviteret til årsmøde, generalforsamling, og en spændende generel orientering, om de aktuelle ...
Kandidater til Årsmøde 2023
Kandidater til Årsmøde 2023
Opstillede kandidater til Det Motorhistoriske Årsmøde 2023 der afholdes i Middelfart den 25. november 2023 ...
Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...