Fiva-Pas

FIVA – Protecting, Preserving and Promoting World Motoring Heritage since 1966

 

Hurtigt i gang med ansøgningen? Start her: www.fivamembers.org

Hvad og hvem er FIVA?

FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) er den største organisation for klassiske og historiske køretøjer i verden. FIVA repræsenterer ejere af historiske køretøjer i 70 lande verden over. FIVAs vigtigste prioritet er at sikre du som ejer af en historisk bil eller motorcykel, kan nyde den nu og i fremtiden. Sådan som det også er beskrevet i vores slogan ”Gårsdagens køretøjer på morgendagens veje”.

FIVA udsteder to typer ID Cards, FIVA Identity Card og FIVA Youngtimer Registration Document. Grundlaget for de to typer kort, er en nøjagtig opgørelse af køretøjets data, der bliver opbevaret sikkert i FIVAs database. Det giver FIVA mulighed for at samle informationerne om klassiske køretøjer, både verden over, men også i hvert medlemsland.

 

FIVA Identity Card

FIVA Identity Card er et internationalt standardiseret dokument, genereret i FIVAs navn. Det udstedes til historiske køretøjer, der defineres som et mekanisk drevet vejgående køretøj (Personbil, motorcykel, lastbil, varevogn, bus og lignende), der opfylder følgende kriterier:

- Det er mindst 30 år gammelt
- Det er i en historisk korrekt og vedligeholdt stand
- Det bruges ikke til daglig kørsel, og er derfor en del af vores tekniske og kulturelle arv

Et FIVA Identity Card udstedes efter en teknisk inspektion af køretøjet. Dette for at sikre at køretøjet er i overensstemmelse med FIVAs Technical Code, og dets deklarerede specifikationer.

 

FIVA kortet:

- Viser køretøjets vigtigste data
- Informerer om køretøjets kendte historik
- Beskriver alle modifikationer foretaget efter første levering
- Dokumenterer disse fakta, som et uafhængigt organ

Med modifikationer forstås alle ændringer fra standardspecifikationen, sådan som køretøjet blev leveret fra producenten. Hvis navne på dem der har foretaget ændringerne, og datoer for ændringerne, er kendte vil det også fremgå af dokumentet.

 

Fordele ved et FIVA ID Card

Fordelene ved at få udstedt et FIVA ID Card er som følger:

- En omfattende uafhængig dokumentation af køretøjets samlede data
- Ændringer og modifikationer samlet på kortet
- Dat om, og billeder af køretøjet, er også samlet på kortet
- Kortet er en hjælp, når der skal hentes registrering som historisk køretøj i forskellige lande
- Det er en international anderkendelse, der eksemplevis kan give adgang i nogle byers miljøzoner
- Den korte validitet på kun 10 år, og FIVA kortets troværdighed

 

Køretøjer med et FIVA kort, er autentiske køretøjer, som:
- Er hvad oplysningerne tilkendegiver det er
- Er produceret af den producent der er oplyst
- Er bygget i den oplyste tidsperiode

For køretøjsejeren kan det betale sig at udfylde on-line anmodningen om et FIVA ID Card. Ansøgningsprocessen gør at informationerne om køretøjet straks optages i FIVAs database.

Det giver FIVA mulighed for, med nøjagtighed, at gemme oplysningerne i hvilken som helst fremtidig repræsentation, i den verdens omspændende brug af klassiske køretøjer.

 

Definitionerne der bruges i forbindelse med FIVA ID Card

Identiteten på køretøjet er i køretøjets chassis, rammen, monocoque-konstruktionen eller i den selvbærende karrosse.

Identiteten er en nøjagtig og komplet kombination af de følgende data:

- Køretøjets producent, der også inkluderer produktionsby og land
- Mærke, model og serie
- Stelnummer og andre identifikationsnumre
- Produktionsår, og den køretøjshistorik i forbindelse der med

 

FIVA Youngtimer Registration Document

Et FIVA Youngtimer ID Card udstedes for et køretøj der er:

- Mellem 20 og 29 år gammelt
- Er i god bevaret stand
- Hovedsageligt bliver brugt i fritiden
- Er berettiget til et FIVA ID Card når det bliver ældre end 30 år

FIVAs Youngtimer Registration document udstedes uden teknisk inspektion, men består af tilsvarende informationer som FIVAs Identity Card.

 

Hvordan ansøger man om, og modtager et FIVA-kort?

Ved ansøgningen fra en køretøjsejer, vil FIVA kunne udstede et FIVA ID Card til et historisk køretøj, der overholder den aktuelle FIVA Technical Code.

Man kan kun anmode om et FIVA ID Card ved at bruge on-line ansøgningen der kan findes på adressen www.fivamembers.org

Ved at ansøge om et FIVA ID Card, accepterer ansøgeren at der gemmes data om køretøjet i FIVAs sikre database.

Udstedelsen af et FIVA ID Card kræver en fysisk inspektion udført af FIVAs lokale repræsentanter, lige som det kræver udfyldelse af en inspektionsrapport. Gennem inspektionsprocessen vil køretøjets oprindelige status blive klarlagt, herunder konfigurationen, materialer og specifikationer etc. Der vil også blive sammenlignet mellem køretøjet på tidspunktet for inspektionen, og de oprindelige data.

Hvis inspektionen falder positivt ud, vil der kunne udstedes et FIVA ID Card.

Betaling for inspektion og FIVA Identity Card

Når ansøgningen modtaget, aftales der et tidspunkt hvor køretøjet kan blive besigtiget. For besigtigelsen skal der betales kr. 500, der betales forud. Har man ikke mulighed for at komme til en af vores to scrutineers med køretøjet, kan man aftale med dem at køretøjet bliver besigtiget andet steds. Kørsel her til, afregnes efter statens lave kilometertakst.

Betaling for udstedelse af FIVA-pas, skal ske til vores konto i Jyske Bank: 5035 1504621 – Tydeligt mærket navn og formål.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd

 

 

 

SENESTE NYHEDSBREVE
Eksempel: Brugsværdien på de sidste årgange af den smukke Ford Capri vil være omkring 60.000 kr. På den første årgang vil brugsværdien i dag være omkring 12.000. Før lovændringerne var de tal 33.000 kr. og 6.000 kr.
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen Efter 3 år med de mange markante ændringer til Registreringsafgiftsloven, har vi været meget ...
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn Færdselsstyrelsens nye tiltag med vejsidesyn af motorcykler, og ministerens fokus på de mest ...
Kreativ montering af sideblink, som illustreret her på en 1927 Amilcar CCGS tilhørende Henning Thomsen, burde ikke være nødvendig. (Foto: Søren Ditlev Jensen, Strøjer Samlingen)
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn I slutningen af januar kunne Motorhistorisk Samråd, og en lang række andre, aflevere et omfattende ...