Køretøjsdefinitioner

Sådan defineres et historisk køretøj og den rullende kulturarv

To spørgsmål vi i Motorhistorisk Samråd oftest støder på, når samtalen går på de historiske køretøjer, er hvad og hvorfor. Sagt på en lidt anden måde så handler det om hvordan definerer man et historisk køretøj, og hvorfor er det bevaringsværdigt?

Den forklaring vil forsøge at afgive her på denne side.

I Motorhistorisk Samråd læner vi os op ad den definition man er kommet frem til, hos den internationale veterankøretøjsorganisation Fédération Internationale des Véhicules Anciens. FIVAs definition af historiske køretøjer, er baseret på køretøjer der passer til følgende kriterier:

Et mekanisk drevet vejgående køretøj, der er mindst 30 år gammelt.
Det er i en historisk korrekt og vedligeholdt stand, bruges ikke til daglig kørsel, og er derfor en del af vores tekniske og kulturelle arv.

Yderligere er FIVAs definition på et Youngtimer køretøj, som følger:

Et mekanisk drevet vejgående køretøj, der er mellem 20 og 29 år gammelt.
Det er i god vedligeholdelsesmæssig stand, bliver hovedsageligt brugt i fritiden, og er berettiget til et FIVA Identity Card, når det bliver ældre end 30 år.

FIVAs position paper om historiske køretøjer kan hentes via dette link:

 

FIVA har tillige indgående beskrevet den rullende motorhistoriske kulturarv, og hvorfor denne del af vor alles fælles bagkatalog er bevaringsværdigt.

FIVAs position paper om den rullende kulturarv kan hentes via dette link:

SENESTE NYHEDSBREVE
De motorhistoriske klubber tilbage i vante netværksrammer
De motorhistoriske klubber tilbage i vante netværksrammer
De motorhistoriske klubber tilbage i vante netværksrammer 2021 udgaven af det Motorhistoriske Årsmøde var meget ventet efter vi havde måtte ...
Læs Mere
Et Svensk paradoks, kommunale direktiver og en motorcykelvejledning
Et Svensk paradoks, kommunale direktiver og en motorcykelvejledning
Der er kommet en positiv svensk dom om veterankøretøjer som farligt affald, men hvad siger de lokale kommunale myndigheder? Læs ...
Læs Mere
Totalskadet kulturarv
Totalskadet kulturarv
I mange år har der i den danske registreringsafgiftslov været en totalskadegrænse. Den kan være lidt forskellig, men typisk er ...
Læs Mere

 

Har man behov for yderligere uddybning af disse vigtige pointer, er man altid velkommen til at kontakte os med yderligere spørgsmål.