Køretøjsdefinitioner

Sådan defineres et historisk køretøj og den rullende kulturarv

To spørgsmål vi i Motorhistorisk Samråd oftest støder på, når samtalen går på de historiske køretøjer, er hvad og hvorfor. Sagt på en lidt anden måde så handler det om hvordan definerer man et historisk køretøj, og hvorfor er det bevaringsværdigt?

Den forklaring vil forsøge at afgive her på denne side.

I Motorhistorisk Samråd læner vi os op ad den definition man er kommet frem til, hos den internationale veterankøretøjsorganisation Fédération Internationale des Véhicules Anciens. FIVAs definition af historiske køretøjer, er baseret på køretøjer der passer til følgende kriterier:

Et mekanisk drevet vejgående køretøj, der er mindst 30 år gammelt.
Det er i en historisk korrekt og vedligeholdt stand, bruges ikke til daglig kørsel, og er derfor en del af vores tekniske og kulturelle arv.

Yderligere er FIVAs definition på et Youngtimer køretøj, som følger:

Et mekanisk drevet vejgående køretøj, der er mellem 20 og 29 år gammelt.
Det er i god vedligeholdelsesmæssig stand, bliver hovedsageligt brugt i fritiden, og er berettiget til et FIVA Identity Card, når det bliver ældre end 30 år.

FIVAs position paper om historiske køretøjer kan hentes via dette link:

 

FIVA har tillige indgående beskrevet den rullende motorhistoriske kulturarv, og hvorfor denne del af vor alles fælles bagkatalog er bevaringsværdigt.

FIVAs position paper om den rullende kulturarv kan hentes via dette link:

SENESTE NYHEDSBREVE
Eksempel: Brugsværdien på de sidste årgange af den smukke Ford Capri vil være omkring 60.000 kr. På den første årgang vil brugsværdien i dag være omkring 12.000. Før lovændringerne var de tal 33.000 kr. og 6.000 kr.
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen Efter 3 år med de mange markante ændringer til Registreringsafgiftsloven, har vi været meget ...
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn Færdselsstyrelsens nye tiltag med vejsidesyn af motorcykler, og ministerens fokus på de mest ...
Kreativ montering af sideblink, som illustreret her på en 1927 Amilcar CCGS tilhørende Henning Thomsen, burde ikke være nødvendig. (Foto: Søren Ditlev Jensen, Strøjer Samlingen)
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn I slutningen af januar kunne Motorhistorisk Samråd, og en lang række andre, aflevere et omfattende ...

 

Har man behov for yderligere uddybning af disse vigtige pointer, er man altid velkommen til at kontakte os med yderligere spørgsmål.