Følg ledestjernen mod fremtiden

Motorhistorisk Samråds bestyrelse har netop indstillet Mercedes-Benz Klub Danmark til optagelse. Vi bliver flere, vi bliver bredere, sikkert også yngre. Sammen bliver vi alle hørt.

Motorhistorisk Samråds bestyrelse har netop indstillet Mercedes-Benz Klub Danmark til optagelse. Vi bliver flere, vi bliver bredere, sikkert også yngre. Sammen bliver vi alle hørt.

Følg ledestjernen mod fremtiden

Her i begyndelsen af 2023 ser vi hen mod en udfordrende fremtid for alle der med Co2 udledningen som blind passagerer, bedriver lyst- eller hyggekørsel i en eller anden form, og et eller andet omfang. En fremtid, hvor det bliver vigtigere end nogensinde før at stå sammen.

Co2 udledning, partikelforurening, og støj fra trafikken, er allerede omdrejningspunkterne for alt debat om transportsektoren, både i Danmark og vel også i resten af verden. I Danmark har man et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct., i forhold til niveauet i 1990. I sin seneste rapport slår Klimarådet fast, at det er vi langt fra, mere skal gøres. Samtidig udvides de danske miljøzoner, i første omgang for de dieseldrevne køretøjer. Støjkrav er her allerede, da støj er et stort problem for dem, der bor i tæt trafikerede områder.

Det er heldigvis ikke sådan, at vi med historiske køretøjer mangler argumenter for at få lov at være her, men apropos støj, så har vi ofte svært ved at få ørenlyd. Alene af den grund, at hvis vi skal høres, skal vi stå flere, stå bredere og stå sammen.

Stå sammen med MhS
Den bredeste og største organisation på området, er Motorhistorisk Samråd. Vi tæller i dag 133 klubber med 33.000 medlemmer i de klubber. Vi dækker fra små lokalklubber til store nationale, ja selv skandinaviske, klubber. Medlemsklubberne indeholder alt fra knallerter til lastbiler, fra førkrigskøretøjer til krigsmateriel, fra oldtimers til youngtimers. Vi kan godt blive flere, og det er vi pinedød nødt til at blive.

Og netop når vi taler om det, er vi meget stolte af at kunne meddele, at vi netop har indstillet Mercedes-Benz Klub Danmark til optagelse ved næstkommende årsmøde. Efter en korrespondance om vilkår og betingelser, inviterede vi Mercedesfolkene til et møde på vores kontor i Nærum. En kop kaffe og en rundvisning på Sommers museum, viste synergiens effektivitet i praksis.

Du og din klub bør følge det gode eksempel
Efter indstillingen udtalte klubbens formand Steen Elkjær ”Det glæder os virkelig, at vi kan fremme fællesskabet for bevarelse af historiske køretøjer sammen med jer” Mercedes-Benz Klub Danmark er en stærk klub, anerkendt af fabrikken. 700+ medlemmer, 1200+ køretøjer der både er gamle nok, eller bliver det lige om lidt… måske!

Det skal derfor være vores alvorlige opfordring, at man følger ledestjernen og bliver optaget i Motorhistorisk Samråd. At I tager snakken om fremtiden ved klubmøderne, når I mødes på havnen eller ved iskiosken, når bestyrelserne debatterer klubbens virke: Er der mere man kan gøre for sikre det, vi elsker at rode med også har en fremtid?

Vi kender svaret, ja, der er givet mere vi kan gøre, allesammen – sammen. Vi tager gerne et møde med jeres bestyrelse eller hele klubben, hos jer eller hos os, vi byder gerne på kaffe og rundvisning og ikke mindst en snak om hvordan vi ser vores fornøjelsesture bliver bevaret. Vi skal ikke kun stå sammen, vi skal også køre sammen.

Når I har talt om fremtiden, så er vi klar til at byde jer indenfor i det fællesskab, der skal gøre os allesammen synlige.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd


En lille pose med messingbøsninger er på vej til købere af historiske nummerplader type 4 og 5

En lille pose med messingbøsninger er på vej til købere af historiske nummerplader type 4 og 5

Forsinket julegave

Kort efter jul udsendte Motorstyrelsen forsinkede julegaver til alle de ejere af historiske køretøjer, som havde bestilt og købt historiske nummerplader type 4 og 5 fra 1. marts 2021 til 1. september 2022. Type 4 er den med politihandsken under bogstavet (benyttet fra oktober 1930 til 1950) og type 5 er den med kun et bogstav (benyttet fra 1950 til 31. marts 1958).

Motorhistorisk Samråd har siden midten af 2021 forhandlet med Motorstyrelsen og bedt om, at nummerpladefabrikanten ville leve fuldt op til det udbudsmateriale, som Motorhistorisk Samråd uden beregning havde overgivet til SKAT/Motorstyrelsen, og som ligger til grund for produktionen af historiske nummerplader. På de tegninger er tydelig vist, at der med nummerpladerne skal være en skive og en messingbøsning til hvert hul i nummerpladen. Dette selvfølgelig for at den glastynde emalje ikke skal springe, og dermed lave adgang til fugt og efterfølgende rust i nummerpladen, når man fastgør pladen.
Motorstyrelsen indså heldigvis ved grundig gennemgang af udbudsmaterialet (og vores vedholdende bemærkninger), at det forholdt sig som fremført, og har siden 1. september 2022 udleveret nummerplader type 4 og 5 med isatte messingbøsninger.

Med skiver og bøsninger følger et forklarende brev med illustrationer, samt kontaktoplysninger til MhS nummerpladeekspert, Michael Deichmann. Så har man problemer kan man trygt henvende sig til ham på tlf. 7170 3525 alle hverdage mellem 18 og 19 eller på md@motorhistorisk.dk

Motorhistorisk Samråd er ved at undersøge ved Motorstyrelsen om det vil være muligt for de ejere, der har købt historiske nummerplader før 1. marts 2021, at erhverve et sæt skiver og bøsninger. Vi vender tilbage.

Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd

SENESTE NYHEDSBREVE
Eksempel: Brugsværdien på de sidste årgange af den smukke Ford Capri vil være omkring 60.000 kr. På den første årgang vil brugsværdien i dag være omkring 12.000. Før lovændringerne var de tal 33.000 kr. og 6.000 kr.
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen
Stor stigning i veteranafgiftskroner til statskassen Efter 3 år med de mange markante ændringer til Registreringsafgiftsloven, har vi været meget ...
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn Færdselsstyrelsens nye tiltag med vejsidesyn af motorcykler, og ministerens fokus på de mest ...
Kreativ montering af sideblink, som illustreret her på en 1927 Amilcar CCGS tilhørende Henning Thomsen, burde ikke være nødvendig. (Foto: Søren Ditlev Jensen, Strøjer Samlingen)
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn
Detailforskrifterne har været til serviceeftersyn I slutningen af januar kunne Motorhistorisk Samråd, og en lang række andre, aflevere et omfattende ...