Den motorhistoriske bevægelse oplever generelt god opbakning fra Christiansborg. Forståelsen for bevarelsen af vores rullende kulturarv er ganske god, selv om der af og til kan opleves knaster og manglende lydhørhed.
I situationer hvor vi som paraplyorganisation og talerør mangler slagkraft, der er det godt at vide, hvor vi skal henvende os, når vi en gang imellem banker på døren til demokratiets højborg.
Derfor er det også glædeligt, når vi erfarer, at de folkevalgte rent faktisk selv har historiske køretøjer. Så indikerer det jo, at de kender til vores udfordringer, også selv om det naturligvis ikke er en garanti for, at de altid er enige med vores holdninger i Motorhistorisk Samråd.
En række folketingsmedlemmer ejer og bruger historiske køretøjer, og to af dem inviterede en smuk sommerdag til en lille ”duel” ved Christiansborgs ridebane. Det er Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen og Dansk Folkepartis Henrik Brodersen, der har fundet hinanden i en passion for de historiske køretøjer. De har også fundet ud af, at de rent faktisk har helt modsatrettede værdier i de to køretøjer, de godt ville fremvise den dag på ridebanen. Der blev lagt op til en gennemført ”germansk bilduel”.
Kristian Pihl Lorentzen mødte frem i sin imponerende sorte Mercedes Benz 250 fra 1966 og Henrik Brodersen i sin mere ydmyge gulbrune Trabant 601 fra 1973. Snart gik snakken lystigt om de to køretøjers potentielle tophastigheder, hestekræfter og cylinderantal. De to politikere bød også på stor viden om historien bag bilerne, og den tidsramme og politiske udvikling de begge er udtryk for. Heller ikke der adskiller de to folkevalgte sig fra de almindelige entusiaster, der færdes i miljøet omkring de historiske køretøjer.
Kristian Pihl Lorentzen er mangeårigt medlem af Tange Sø Veteranklub, og møder gerne op når der er bilarrangementer i og omkring hans hjemby, Ans. Mercedes’en har han ikke haft så længe, men den bruges flittigt, nu hvor vejret tillader det.
Henrik Brodersen kalder Venslev for hjemme. Venslev er en lille by i Slagelse Kommune, hvor Brodersen også er repræsentant i byrådet. Ud over den lille Trabant, består samlingen af et par Land Rovere, en Morris Minor, adskillige ældre trailere samt en Moto Guzzi motorcykel. Som andre veteranfolk er Henrik Brodersen også medlem af adskillige veteranklubber, Dansk Land Rover Klub, Nordisk Morris Minor Klub samt den lokale Veteranmotorcyklens Venner.
Det blev en rigtig god dag med de to folketingsvalgte veteranentusiaster. Her blev der udtrykt stor glæde for den rullende danske kulturarv, og for den betydning bilismen har haft for samfundsudviklingen. De udtrykte begge, hvor vigtigt det er at værne om de historiske køretøjer, og at de to gerne står last og brast i folketinget, når det kommer til de historiske køretøjer.
Det er vi i Motorhistorisk Samråd naturligvis glade for at høre, og vi er glade for at have den indgangsvinkel til det politiske system. For selv om man generelt vil os det godt, så er der stadig lidt knaster, der skal bearbejdes. Nu ved vi præcis, hvor vi skal henvende os.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder, Motorhistorisk Samråd
Årsmøde 2017
Motorhistorisk Samråds bestyrelse informerer hermed om Årsmøde 2017. Ifølge samrådets vedtægter skal vores medlemsklubber informeres om tid og sted for årets årsmøde og generalforsamling, senest 4 måneder før afholdelsen.
Det er derfor med glæde, at vi også i år kan invitere to personer fra hver af vores medlemsklubber til Årsmøde på Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart. Det bliver i år den 25. november fra kl. 9.00 – Vel mødt.
Sommerferielukket
Sekretariatet holder sommerferielukket fra den 17. juli til og med den 9. august. Kontakt til samrådets bestyrelse kan findes på hjemmesiden