Krav om dataerklæring kan fordyre din import

En af fremtidens store økonomiske udfordringer for danske veterankøretøjsejere der ønsker at importere en veteranbil, er de krav til en dataerklæring der er opstillet af Færdselstyrelsen.

En Dataerklæring er det samme som en typegodkendelse, men gældende kun for et enkelt køretøj, hvor typegodkendelse er en godkendelse af en serie ens køretøjer. Typegodkendelser og dataerklæringer bruges til at fastslå om et køretøj overholder forskellige krav som ikke kan testes i en synshal, eksempelvis crashtests, luftforurening og sikkerhedsforankringer.

Der er ikke krav om en dataerklæring hvis køretøjet er registreret første gang på et tidspunkt, hvor der ikke krævedes særlig dokumentation (personbiler før den 1. maj 1977, varebiler før den 1. april 1978, motorcykler før den 1. oktober 1982). En brugt bil fra efter denne dato skal for eksempel være crashtestet. Det går man ud fra, at biler registreret i EU er, og Dataerklæringen bliver der så kun brug for, hvis man henter en bil eller motorcykel fra et ikke-EU-land f.eks. Japan eller USA til Danmark.

Dataerklæring er et nødvendigt, men dyrt, onde

Dataerklæringen skal udfyldes enten af køretøjsproducenten, eller af producentens repræsentant i Danmark, hvilket ikke er en forhandler, men den “officielle” importør af mærket. Vil de ikke udfylde en sådan dataerklæring, skal man gå til en prøvningsinstans herhjemme eller i udlandet.

Der findes flere firmaer der specialiserer sig i den slags, og typisk koster en sådan dataerklæring mellem 3-8.000 kr. Man kan finde yderligere oplysninger i Synsvejledningens afsnit 14.02.2.2. Man kan undlade at skaffe en dataerklæring hvis køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en liste over de køretøjer der er udfærdiget en standardtypegodkendelse på. Listen dækker dog først fra årgang 1990 og frem, de ældre sager er ikke digitaliserede og findes kun i Færdselsstyrelsens arkiver i Ribe.

Synsvejledningen opdateres for biler ældre end 1977

Der har været flere eksempler på at også køretøjer ældre end de ovenstående datoer, er blevet mødt med et krav om Dataerklæring, når de er kommet til syn. Kravet kommer hvis det er biler uden registreringspapirer, eksempelvis de såkaldte ”ladefund”, og opstår af en upræcis forklaring i synsvejledningen, der får synshallerne til at hellere at gå den sikre vej, end den rigtige vej. Motorhistorisk Samråd har fået Færdselstyrelsen ord for at når Synsvejledningen opdateres her til foråret, så vil man præcisere reglerne på det her område.

Tilbage står dog at biler nyere end 1977, og motorcykler nyere end 1982, typisk fra USA og Japan, fortsat vil blive mødt med krav om en dataerklæring, og den deraf følgende ret store regning, ved køretøjets første syn i Danmark.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd

SENESTE NYHEDSBREVE
Årsmøde gav virkelig noget at tænke over
Årsmøde gav virkelig noget at tænke over
Årsmøde gav virkelig noget at tænke over Det Motorhistoriske årsmøde 2022 blev den sidste weekend i november afviklet med flot ...
Læs Mere
Denne smukke Ford Taunus P2, årgang 1960, blev uforvarende involveret i et uheld der betyder at den nok aldrig kommer på vejen igen. Ejeren fik dog lov at købe bilen tilbage efter totalskaden. Læs her hvordan man gør det. Tør du scrolle ned og se et nyere billede af bilen?
Når uheldet er ude
Nyhedsbrevet fra Motorhistorisk Samråd udsendes hver måned, omkring den 1. i måneden. Det er gratis at abonnere på det, hvor ...
Læs Mere
Vejen til en vejledning
Vejen til en vejledning
Vejen til en vejledning De fleste med historiske køretøjer vil nok huske datoen den 9. februar 2021. Den dag vedtog ...
Læs Mere