Med veteranbilerne på vægtskålen

Den her veteranbil koster 3 gange mere i ejerafgift end en 10 år gammel hverdagsbil. Nu vil et forslag for Folketinget gøre op med urimeligheden.

Den her veteranbil koster 3 gange mere i ejerafgift end en 10 år gammel hverdagsbil. Nu vil et forslag for Folketinget gøre op med urimeligheden.

Skal det være slut med vægtafgift på veteranerne?

Onsdag den 4. december er det årsdagen for indgåelse af den politiske aftale ”Grøn omstilling af vejtransporten i 2020”. Den gang blev det aftalt, at de løbende ejerafgifter (vægtafgift samt grøn ejerafgift), skal stige gradvist i perioden 2021 frem til 2026. Den største stigning vil man se efter nytåret i 2026, hvor afgifterne kommer til at stige 10% yderligere. I alt vil ejerafgifterne være steget med 36,9%, siden aftalen blev indgået.

Præcis på den årsdag, vil der i Folketinget blive fremsat et måske noget kontroversielt beslutningsforslag, om en absolut afskaffelse af vægtafgift for alle veterankøretøjer.

Det er på høje tid at Folketinget ser på vægtafgifterne på veterankøretøjer, der ikke længere står mål med udviklingen for de øvrige ejerafgifter. Trods at vægtafgift reduceres til 25% af den fulde ejerafgift, så er det slet ikke ualmindeligt at hverdagsbilen koster en trediedel af, hvad man skal betale for at eje en veteranbil. Endnu mere urimeligt bliver det, da der ikke er begrænsning på brugen af hverdagsbilen, men veteranbilen typisk kun kører få tusind kilometer årligt, hvis den i det hele taget når at komme ud på en sæson.

Det er Danmarks Demokraternes Kenneth Fredslund Petersen, der er ankermand bag beslutningsforslaget. Politikeren er selv veteranejer og mærker selv uligheden. I Motorhistorisk Samråd har vi haft løbende dialog og et godt møde med Kenneth Fredslund Petersen. Vi har i den forbindelse kunnet bidrage med baggrundsinformationer, analyser og konkrete eksempler.

Senest har vi overdraget eksempler fra egen garage. Her står en Buick fra 1955 med en årlig vægtafgift på 2.454 kr., og ved siden af er der hverdagsbilen, en 10 år gammel Opel Corsa, med en årlig grøn ejerafgift på 780 kr. Den ene kørte i sidste sæson omkring 1000 kilometer, den anden plejer at rulle 15-20.000 årligt. Ser vi på den samlede udgift, så udgør vægtafgiften på en veteranbil ca. 50% for hver kilometer der køres (inden stigningerne var det 1/3-del). For hverdagsbilen er ejerafgiften til staten ca. 7% af hver kilometer. Det skal i øvrigt nævnes at i 2026 vil ejerafgiften af hverdagsbilen være steget med 260 kroner, og veteranen være steget med 774 kr.

Alle kan se det er helt galt, men kan det findes et flertal i Folketinget, som synes det samme? Det vil kun tiden vise.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder


For Motorhistorisk Samråd er det et drømmescenarie, at når vi møder op i en synshal med det gamle køretøj, så ved synspersonalet også hvad de har mellem hænderne.

For Motorhistorisk Samråd er det et drømmescenarie, at når vi møder op i en synshal med det gamle køretøj, så ved synspersonalet også hvad de har mellem hænderne.

NIV – Et nyt ord veteranejeren ikke behøver at kende

Nu kommer Færdselsstyrelsen med tredje version af den danske implementering af EU’s fælles typegodkendelsesforordning. To gange tidligere har styrelsen forsøgt at implementere forordningen, men har måttet trække høringsforslagene tilbage, og reducere i forslagenes kompleksitet. For hver gang er mere og mere overimplementeret og unødvendigt skåret fra, men nu forventer de at alt er tilrettet.

På et møde i 2023 mellem Motorhistorisk Samråd og Færdselsstyrelsens vicedirektør, fik vi endelig afklaret at forordningen kun kommer til at gælde nye køretøjer. Vi har dog stået tilbage med et uafklaret spørgsmål om konstruktivt ændre køretøjer. Nu kan vi glædeligt meddele, at selv om et gammelt køretøj ombygges, så vil det ikke blive betragtet som et nyt køretøj, og vil derfor ikke skulle overholde NIV-kravene i typegodkendelsesforordningen. NIV betyder i øvrigt National Individual Vehicles, som er køretøjer der ikke har en EU-typegodkendelse.

Færdselsstyrelsen havde i den forbindelse, november måned, indkaldt hele branchen til et orienteringsmøde, dels om typegodkendelsesforordningen, dels om de kommende ændringer til syns- og godkendelseslovgivningen. Siden synshallerne blev privatiseret for 20 år siden, har lovgivningen været udsat for en knopskydning og fremstår i dag alt for kompleks. Det er Transportministeriets departements ambition at der skal ryddes op i lovgivningen.

Man vil se på at gøre det mere enkelt og gennemskueligt. Blandt andet vil man opdele, så syn og godkendelse er to separate dele. For synshallerne skal der være en meget tydeligere myndighedsfordeling af det der foregår i synshallen, der i dag udfører specifikke opgaver for Miljøstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Motorstyrelsen.

Man vil også se på kategoriseringen af synshallerne, så disse nemmere kan skræddersyes til de opgaver, de gerne vil løse. I Motorhistorisk Samråd håber vi på, at det gør det nemmere for os at vælge en synshal, der har helt styr på de gamle biler og motorcykler.

De første tilpasninger er på vej ud i høring. Det skal blive spændende at følge.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder


Den nye bestyrelse. Fra venstre mod højre: Michael, Mikael, Verner, Steen, Finn, Christian, Preben, Ena og Niels

Den nye bestyrelse. Fra venstre mod højre: Michael, Mikael, Verner, Steen, Finn, Christian, Preben, Ena og Niels

Stort årsmøde med markante ændringer

Det Motorhistoriske Årsmøde 2024 slog atter en gang deltagerrekord. Til mødet i Middelfart var der da også indforskrevet en række væsentlige dagsordenspunkter, herunder en større nutidstilpasning af vores vedtægter, og en kontingentforhøjelse fra 23 kroner om året til 25 kroner.

Vi måtte også sige farvel til to af vores længst siddende bestyrelsesmedlemmer, vores kasserer Lisa Mikkelsen, og Lars Genild med ansvaret for FIVA og det Nordisk/Baltiske samarbejde. Lisa skal nu nyde sit velfortjente otium, medens Lars har lovet os fortsat at holde fast i de to væsentlige eksterne poster.

I år havde vi igen indskrevet en gæstetaler. Vi havde bedt Færdselsstyrelsens direktør Stefan Søsted, om at give de delegerede lidt information om styrelsens pågående arbejde. Stefan Søsted svarede godt for sig ved den efterfølgende spørgerunde, og var i det hele taget en meget veloplagt taler.

Der blev tillige optaget 4 nye klubber i samrådet. En stor velkomst til dem og deres medlemmer.

Med det Motorhistoriske Årsmøde 2024, er der sat retning og hastighed på arbejdet for vores fælles rullende kulturarv.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder

SENESTE NYHEDSBREVE
Med veteranbilerne på vægtskålen
Med veteranbilerne på vægtskålen
Et nyhedsbrev om et forslag der skal forbedre den urimelige vægtafgift for veterankøretøjer. Desuden om NIV køretøjer, og lidt om ...
Rapport fra samrådets udsendte
Rapport fra samrådets udsendte
4th Pan European Automotive Heritage Conference er et projekt i FIVA regi der i år blev afholdt i Wolfsburg ...
Gubsø Garage er en imponerende, og helt unik, oplevelse. Det kunne Motorstyrelsens direktør Jørgen Rasmussen også konstatere ved det årlige Dialogmøde med Motorhistorisk Samråd
Direktøren for det hele
Direktøren for det hele Direktøren for det hele hedder Jørgen Rasmussen, og det hele skal i det her tilfælde forstår ...