Til abonnenter på Motorhistorisk Samråds nyhedsbrev
Nyhedsbrev til abonnenterne – Maj 2021 – Næste nyhedsbrev udsendes 1. juni 2021

Støjkrav vedrørende bjergkørsel, blandt andet i og omkring alperne, vil stille ejere af ældre motorcykler i en ganske svær situation
Motorcykelstøj eller ”loud pipes save lives”?
Gennem flere år har der været ret stor fokus på støj fra især motorcykler i det sydlige Tyskland, og især i Østrig.
Det kulminerede sidste år med at grupper i den tyske forbundsstat, fremsatte ret populistiske forslag omkring lovgivningsmæssige krav til motorcykelstøj, og i Østrig blev en række populære bjergstrækninger pludselig forbudt land for køretøjer med et stationært støjniveau over 95 dB(A). Sidstnævnte vakte i øvrigt noget undren hos mange, da der allerede i EU-lovgivningen (forordning 24 af 1997) er et gældende ”80 dB(A), målt med 20 meters afstand, ved accelererende forbi-kørsel med 50km/t” som en del af de europæiske typegodkendelser også kaldet ”motorstøj”.
Rent praktisk har det dog vist sig, at især sportsbetonede moderne motorcykler ikke er specielt støjende, når de tøffer forbi med 50 km/t, når dette ovenikøbet skal måles med 20 m afstand. Det er straks mere åbenbart, når de kommer skrigende med +14.000 o/m, i et forsøg på at nyde bjergvejene i kortest mulig tid. Nu vil især det Østrigske politi nok ikke blive specielt populære, hvis de i samfundets interesse, begyndte at foretage gentagne målinger på motorcykler, der hamrede op ad bjergene med omdrejningstælleren sat på stormstyrke.
De har derfor været nødt til at ty til en mere praktisk mulig måling, nemlig den som kaldes ”stilstandsstøj”, og som gennem en del år (siden indførelsen af EU3-normen) har været noteret på registreringspapirerne for alle motorcykler. Det er her de maksimalt 95 dB(A) kommer ind i billedet, simpelthen fordi der som sådan ikke er angivet nogen generel maksimal støj, der er dog den hale ved målingen, at den i registreringspapirerne opgivende måling er gældende, såfremt den er lavere end de 95 dB(A).
- Er motorcyklen fra FØR 1969, er der reelt ingen krævede støjbegrænsning, men man var dog den gang efterhånden bekendt med, at støjniveauer over 95 dB(A) kunne give varige høreskader.
- Fra omkring 1969 og frem til Danmark meldte sig ind i EF i 1973, havde vi dog typisk støjniveaugrænser, der lå 2-3 dB(A) under resten af Europa. Derfor kom der regler i denne periode, som stillede krav om maksimalt støjniveau for motorkøretøjer på 84 – 92 dB(A) afhængig af motorstørrelsen.
- Med indlemmelsen i EF i 1973, blev der vedtaget en harmonisering der gjorde, at køretøjer godkendt i et andet EF-land ikke kunne nægtes godkendelse i Danmark. Vi fik derfor reelt de gældende maksimale 95dB(A) ind ad bagdøren.
- Forordningen 78/1015/EØF om støj fra motorcykler rykkede værdierne nedad til 78 – 86 dB(A). Regelsættet blev dog først reelt indført i Danmark i 1982, og indtil da (1973 – 1982) fremgik de danske støjkrav af Detailforskrifter for køretøjer, lydende på 84 – 88 dB(A).
- Forordningen 87/56/EØF harmoniserede selve målemetoden for støjmålingen, og den blev gjort mere realistisk, i forhold til den støjudbredelse som en motorcykel frembringer ved kørsel i bymæssig bebyggelse. 87/56/EØF skærpede i 1987 i øvrigt niveauerne et nøk mere til 77 – 82 dB(A).
- I 1997 kom så forordningen 1997/24/EF der bragte værdierne ned til de i dag gældende 75 – 80 dB(A) ligesom man oprettede en kategori specifikt for knallerterne.

En ny pulje afsat til skrotning af dieselbiler, vil kunne tynde gevaldigt ud i vores motorhistoriske kulturværdier.
Spar på soden, men ikke for meget
BREAKING NYT!!
Regnemaskine til beregning af Registreringsafgift
Motorstyrelsen har udgivet en serie af såkaldte regnemaskiner, både tilbrug for beregning af afgift på:
- Personbiler
- Varebiler
- Motorcykler
- Autocampere
- Veteranbiler
- Veteranmotorcykler
Brugen af disse beregningsark, er desværre ikke så tydeligt beskrevet som vi ville have ønsket. Vi vil i næstkommende udgave af nyhedsbrevet komme nærmere ind på disse beregningsark.
Indtil da kan man finde mere information, og downloade beregningsskemaerne via dette link: https://www.motorst.dk/bilaftale-2021/beregningsskemaer-til-registreringsafgift/
Udgivelse af Motorhistorisk Samråds nyhedsbreve er venligst stillet til rådighed af
Tilmeld dig den månedlige udgivelse af nyhedsbreve fra Motorhistorisk Samråd. Find link til tilmelding på forsiden www.motorhistorisk.dk