Er der noget der statistikker dig?
Når man ser ud over det danske køretøjslandskab, kan det godt se ud som om der ganske langt imellem os med veterankøretøjer. Frygt dog ikke at fremtiden bliver ensom, vi gør jo bare ikke særligt meget væsen af os, men vi er her og vi ved hvem der er ven og hvem der er knapt så meget ven.
De gode venskaber omkring veterankøretøjerne, bredder sig også ud over landets grænser, og fra dem har vi på det seneste modtaget en del statistisk materiale der er værd at kigge ind i med veteranbrillerne på.
Stor stigning i antal tyske veterankøretøjer
ADAC har scannet den tyske bilpark for de såkaldte H-registrerede køretøjer. H står for historisk, og er altså det der svarer til den danske ”Registreret til veterankørsel”. De seneste 10 år har man der set næsten en tredobling af antal veterankøretøjer fra 210.000 i 2010 til 595.000 registreret i 2020. Det tal skal ses i sammenligning med at der er over 65 mio. køretøjer registreret i Tyskland i dag.
De danske tal er ikke de nyeste, men da de senest blev opdateret, var der 109.000 køretøjer ældre end 30 år, ud af godt 2,5 mio. registrerede køretøjer i alt.
De mest populære tyske veterankøretøjer er i gruppen mellem 30 og 34 år gamle, men skarpt efterfulgt af de også populære årsmodeller 1960 – 1970, der er godt 120.000 styk i hver gruppe. Interessant nok udgør H-registrerede veteranmotorcykler i Tyskland blot 2,7% af de samlede veterankøretøjer, hvor vi i Danmark har en 50-50 fordeling af veteranbiler og veteranmotorcykler.
Det samme som Sverige, men bagud på point
ACEA (European Automobile Manufactorers Association) har frigivet en statistik over den europæiske vognpark (både nye biler og veteraner), der også er interessant læsning. Vi kan blandt andet se at vi i Danmark har 449 personbiler per 1.000 indbyggere, hvilket er en del mindre end gennemsnittet i EU, men det samme som hvis man tæller Rusland og Tyrkiet med. Vi er ikke langt bagud i forhold til Sverige, som har 481 personbiler per 1.000 indbyggere. Men der ved vi jo, at de i vores broderland har mange flere registrerede veterankøretøjer end vi har her i landet, altså er ”veteran-tætheden” en del højere i Sverige, end her til lands.
Derudover fortæller ACEA os også, at motorkøretøjer årligt generer 428 milliarder euro i skatter i EU samlet, og har en nettoeksportværdi 84,4 milliarder euro i EU årligt.
Mon ikke en Corona undersøgelse fra UK, viser det samme som i DK?
Vores britiske søsterorganisation, Federation of British Historic Vehicle Clubs (FBHVC), har set på noget helt andet. Hvilken indflydelse har COVID-19 haft på afviklingen af arrangementerne i England, og på klublivet der generelt? Vi tænker at de engelske resultater nok i et vist omfang kan overføres til danske forhold 1:1.
Blandt andet kan vi læse at ca. 50% af de engelske klubber rammes økonomisk, hvilket kommer af at omkring 40% af klubberne oplever tilbagegang i medlemstallet, og at 69% har aflyst deres årlige arrangementer.
FBHVC’s undersøgelse kaster dog også lys over de mange gode tiltag man i stedet har fundet plads til, herunder flere nyhedsbreve, online Zoom-møder, podcasts og særlige tiltag for at holde ældre medlemmer opdateret.
Fremtiden synes dog også for englænderne at se lysere ud, hvor 50% planlægger at afholde alle aflyste 2020 arrangementer i 2021, og faktisk satser 61% af klubberne på at der stadig vil kunne afholdes events i år.
I Motorhistorisk Samråd er vi rigtigt glæde for vores udenlandske venskaber der bringer os de fine statistikker her. Dem kan vi lære meget af, blandt andet at vi ikke er alene om det hele.
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd |