Rapport fra samrådets udsendte

4th Pan European Automotive Heritage Conference

En af Danmarks sønner er motorhistorikeren Anders Ditlev Clausager. Han har haft en imponerende karriere indenfor motorhistorie, hvor han siden 1979 først var tilknyttet British Motor Industry Heritage Trust som arkivar og fra 2000 12 år som ledende arkivar hos Jaguar Daimler Heritage Trust. Der er sikkert mange ejere af britiske køretøjer, der gennem tiderne har fået certifikater på deres køretøj via Anders.

Anders har et projekt i FIVA regi, nemlig en tilbageværende konference om europæisk motorhistorie der skulle holdes hvert 2. år. Man lagde ud i Mulhouse i 2017 og i Den Haag i 2019. Så kom der en COVID pandemi på tværs, men i 2022 var man tilbage og holdt konferencen i Torino og i år var det så i Autostadt i Wolfsburg.

Autostadt er et oplevelsesunivers omkring biler og især VAG biler. Hvert af mærkerne har deres egne pavilioner, der er museum, restauranter og konferencefaciliteter. Vores blev afviklet i hvad der til daglig også var en biograf. ”Lærredet” var en LED skærm, der for TVAs bagskærm til at ligne et mini-tv – det var virkelig en flot sceneopbygning og som icing on the cake kunne vi lige vifte lidt med Dannebrog, da der på scenen var 2-3 Arne Jakobsen ”Svane” stole.

Konferencen var over 2 dage og deltagerne var et bredt udsnit af både professionelle/akademiske motorhistorikere og nogle glade amatører som jeg selv fra Europa og også USA.

Det samme var tilfældet med de der holdt indlæg. Der var også danske indlægsholdere. Anders Clausager fortalte om ”Veterankøretøjsbevægelsen i Storbritanien fra 1909 til dato og Jens Møller Nikolaisen fra DVK, fortalte om hans arbejde med hemmelighederne bag Citroens nummerering af Traction Avanternes byggenummer og karosserinummer ud fra Citroens arkiver. Det var så blevet til en vist meget populær bog blandt Citronister herom med tabeller over samtlige Traction Avants og deres numre.

Skal jeg fremhæve et af de andre indlæg var det direktøren for Audi Tradition, Stefan Trauf, der fortalte om deres bygning af Auto-Union type 52. Det var en planlagt topmodel i Auto-Union med en V16 motor og et super-aerodynamisk karosseri lige efter Paul Jaray principper. Tiden var 1939 og bilen blev aldrig bygget, for en vis Adolf startede hvad der blev anden verdenskrig – altså indtil nu. Audi Tradition fik Crosthwaite & Gardiner til at stå for selve opbygningen.

Resultatet blev fremvist på årets Goodwood hvor en eller anden dansker ved navn Kristensen kørte et par runder i vognen.

Michael Deichmann
Bestyrelsesmedlem
Motorhistorisk Samråd

SENESTE NYHEDSBREVE
Med veteranbilerne på vægtskålen
Med veteranbilerne på vægtskålen
Et nyhedsbrev om et forslag der skal forbedre den urimelige vægtafgift for veterankøretøjer. Desuden om NIV køretøjer, og lidt om ...
Rapport fra samrådets udsendte
Rapport fra samrådets udsendte
4th Pan European Automotive Heritage Conference er et projekt i FIVA regi der i år blev afholdt i Wolfsburg ...
Gubsø Garage er en imponerende, og helt unik, oplevelse. Det kunne Motorstyrelsens direktør Jørgen Rasmussen også konstatere ved det årlige Dialogmøde med Motorhistorisk Samråd
Direktøren for det hele
Direktøren for det hele Direktøren for det hele hedder Jørgen Rasmussen, og det hele skal i det her tilfælde forstår ...