Hvad gør vores internationale vagthund FIVA ved EU-forslaget om ændringerne til det harmoniserede periodesynsdirektiv?
At veteranbiler ikke berøres i forslaget, behøver man ikke skrive til EU om, det fremgår af forslaget hvis man sætter sig ind i det. Det har Motorhistorisk Samråd også skrevet til vores medlemsklubber om i forrige uge… Veteranbilerne er fortsat undtaget.
Vagthunden FIVA, og den kommission derunder der varetager Motorhistorisk Samråds interesser i forhold til EU, har set nærmere på forslaget enkelt dele, og nu helt aktuelt samlet dette i et holdningspapir, som vi meget gerne vil have lov at dele med alle interesserede.
Selvom forholdene omkring veteranbilerne er tydelige, så er der også en række bekymringer i forslaget. Disse bekymringer omhandler primært Youngtimers og Motorcyklerne.
Et årligt syn af 10+ år gamle biler, vil sandsynligvis ret så effektivt udrydde mange gamle biler. Det er sandsynligvis også det der er formålet, at vi har flere mere sikre og mindre forurenende biler på vejene. Det vil være til gavn for os alle og vores efterkommere. FIVA gør dog i holdningspapiret dog EU opmærksom på at en skrottet velfungerende halvgammel bil, ikke nødvendigvis giver et plus på regnskabet, hvis den skal erstattes af en helt nyproduceret.
Det vil også få betydning for fremtidens veteranlandskab, da man jo nok kan formode at det vil være Huyndai’en, Corolla’en og VW Polo’en der vil ryge i jernpressen. Derimod vil de dyre og eksotiske biler blive bevaret. Historiefortællingen og kulturarven vil komme til at lide under en skævvridning.
Forslaget fra EU, som det ser ud indtil videre, arbejder så også med at Motorcykler skal til syn periodisk på samme måde som bilerne. Det vil være en erstatning for de vejsidesyn der blev indført for nogle år siden i Danmark, som følge af samme periodesynsdirektiv. Modstanden i Danmark var i begyndelse stor mod vejsidesyn, nu er alternativet på bordet i EU i stedet.
FIVA finder dog fortsat at de enkeltstående vejsidesyn stadig bør være løsningen, henset til de lavere kilometer og det sæsonbetonede brug af de to-hjulede. Der er ganske enkelt ikke nogen evidens for at det er motorcyklernes teknik der skaber de ulykker man ved forslaget ønsker at undgå.
Der er mange flere argumenter fra FIVA, herunder hvilke konsekvenser forslaget kan få for det erhverv der i dag servicerer veteranbranchen, i holdningspapiret. Hvis du vil læse det hele, er det at finde på vores hjemmeside. Hent PDF-fil her: https://motorhistorisk.dk/rwt2025_fiva_positionspaper_dk/