Nye tiltag og positiv dialog i vores naboland

Det seneste nyhedsbrev fra den svenske søsterorganisation MHRF (Motorhistoriske Riksforbundet), er lige landet.

MHRF har i oktober afholdt deres årsmøde hvor de fik indvalgt det svenske Alvis Register og den Svenska Volvo 7/900 Klub. MHRF tæller således i dag 171 klubber. Samtidig var der uddeling af den Motorhistoriske Pris, i år er prisen gået til forsikringsselskabet Folksam.

alt

Man kan også læse om hvordan MHRF har udvidet dialogen med en lang række ligestillede organisationer og andre der arbejder for at fremme kulturarven på vandet i luften på jernbanerne og på vejene. Der til har dialogen med de svenske arbejdsmuseer skabt nye kontaktområder. Trods de mange positive tiltag så består truslen mod kulturarven i Sverige, som den også gør her hjemme.

 I mange tilfælde er det de samme problemer vi står overfor, eksempelvis de kommende synsregler der skal ensrettes i EU, eller når den svenske transportstyrelse kræver udlevering af originaldokumenter med den risiko at deres rigsarkiv vil destruere det historiske materiale.

Der udtales også stor tilfredshed med at FIVA nu for alvor har åbnet døren i UNESCO for vores rullende museer med Torino Charteret Nyhedsbrevet kan endvidere berette om Bilsport Performance & Custom show der finder sted i Elmia i påsken, der har MHRF også i år en hel hal til rådighed, hvor de udstiller køretøjer efter et bestemt tema. I år er temaet i hallen, køretøjer der er modificeret i brugsperioden. Der arbejdes hårdt fra svenskernes side på at få deres eventkalender klar, et af årets vigtigste datoer er d. 6. juni, der for femte år er den motorhistoriske dag Hent hele nyhedsbrevet som pdf-fil på www.mhrf.se/4704

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere