Historiske køretøjer, sådan som de også kan være

Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige eksempler på hvad der bør og rettelig skal defineres som veterankøretøjer, uanset om vi læser i lovgivningen eller ser på de internationale retningslinjer, sådan som de defineres af Fédération International des Véhicules Anciens (FIVA).

Denne side er tænkt som en epilog til vores artikel om hvordan der er arbejdet målrettet på, at få en international definition på historiske køretøjer i Danmark. Artiklen ‘Hvorfor skulle originalitetskravet afskaffes’, kan man finde lige her

Eksempler:

1925 Rolls Royce Phantom I. Oprindeligt med cabriolet karroseri fra Hooper, men i 1934 ombygget med nyt karrosseri hos Jonckheere i Belgien. Bilen er bevaret og restaureret i den seneste udgave.

1925 Rolls Royce Phantom I. Oprindeligt med cabriolet karroseri fra Hooper, men i 1934 ombygget med nyt karrosseri hos Jonckheere i Belgien. Bilen er bevaret og restaureret i den seneste udgave.


1937 Ford V8 4 dørs Sedan de Luxe. Efter en kraftig trafikskade, er den ombygget til roadster i 1946, på Randers karrosserifabrik. Bilen er bevaret og restaureret i den seneste udgave.

1937 Ford V8 4 dørs Sedan de Luxe. Efter kraftig trafikskade ombygget til roadster i 1946, på Randers karrosserifabrik. Bilen er bevaret og restaureret i den seneste udgave.


Typisk ombygning af en 10-15 år gammel og udtjent bil, kunne være som her med lad. På den måde fik den lov at tjene lidt længere i stedet for blot at ryge til ophug. (modelfoto)

Typisk ombygning af en 10-15 år gammel og udtjent bil, kunne være som her med lad. På den måde fik den lov at tjene lidt længere i stedet for blot at ryge til ophug. (modelfoto)


1964 Porsche 356 C Cabriolet. Købt i 1968 af sangerinden Janice Joplin og kort tid efter bemalet af hendes roadie Dave Richards. Bilen er bevaret og lakeringen senere genskabt.

1964 Porsche 356 C Cabriolet. Købt i 1968 af sangerinden Janice Joplin og kort tid efter bemalet af hendes roadie Dave Richards. Bilen er bevaret og lakeringen senere genskabt.


Harley Davidson Panhead chopper fra 50’erne, ombygget til filmen ’Easy Rider’ i 1969. En af tre oprindelige. Er i dag restaureret som den så ud i filmen.

Harley Davidson Panhead chopper fra 50’erne, ombygget til filmen ’Easy Rider’ i 1969. En af tre oprindelige. Er i dag restaureret som den så ud i filmen.

 


1964 Chevrolet Impala coupe. The Gypsy Rose. Ombygget til lowrider af Jesse Valadez da bilen var ny. Bilen er i dag bevaret urestaureret.

1964 Chevrolet Impala coupe. The Gypsy Rose. Ombygget til lowrider af Jesse Valadez da bilen var ny. Bilen er i dag bevaret urestaureret.


1970 Triumph TR6, ombygget i England til weekendracer i perioden omkring 1985. Bruges stadig til formålet med de daværende modifikationer.

1970 Triumph TR6, ombygget til weekendracer i perioden omkring 1985. Bruges stadig til formålet med de daværende modifikationer.


1962 Maserati 3500 GT. Efter en skade i 1965, fik den nyt karrosseri hos Italienske Moretti i 1966. Bilen er bevaret i dag i den seneste version.

1962 Maserati 3500 GT. Efter en skade i 1965, fik den nyt karrosseri hos Italienske Moretti i 1966. Bilen er bevaret i dag i den seneste version.


10-15 år gammel VW minibus bemalet og ændret i 70erne til et stilikon (modelfoto)

10-15 år gammel VW minibus bemalet og ændret i 70erne til et stilikon (modelfoto)


1975 Ford Mustang II. Ombygget til street racing i Detroit i 1975. Bilen er bevaret og i dag restaureret tilbage til gaderæs versionen.

1975 Ford Mustang II. Ombygget til street racing i Detroit i 1975. Bilen er bevaret og i dag restaureret tilbage til gaderæs versionen.


1941 Ford V8 coupe, ombygget af Jack Stewart fra 1947 og frem. Bilen er bevaret og i dag under restaurering, Foreløbig er den i dag i hvid primer, senere skal den igen se ud som den så ud i 1954.

1941 Ford V8 coupe, ombygget af Jack Stewart fra 1947 og frem. Bilen er bevaret og i dag under restaurering, Foreløbig er den i dag i hvid primer, senere skal den igen se ud som den så ud i 1954.


1969 Mercedes-Benz 280SL, customlakeret for Hollywood-ikonet Jane Russel da den var ny. Er i dag bevaret i samme stand.

1969 Mercedes-Benz 280SL, customlakeret for Hollywood-ikonet Jane Russel da den var ny. Er i dag bevaret i samme stand.


Ford T Touring 1921 og 1922. Den ene ombygget sidst i 1920’erne til lukket 4 dørs karosseri. Den anden ombygget til Roadster Pick-up og som sådan benyttet i filmen ’Dyrlægens Plejebørn’ fra 1968.

Ford T Touring 1921 og 1922. Den ene ombygget sidst i 1920'erne til lukket 4 dørs karosseri. Den anden ombygget til Roadster Pick-up og som sådan benyttet i filmen ’Dyrlægens Plejebørn’ fra 1968.


Lighedstegnet mellem alle de ovenstående eksempler, er at tidligere ejere har sat deres personlige præg på det specifikke køretøj, enten grundet smag, brug eller mode. Fælles for dem er også at disse ændringer er foretaget i den periode hvor køretøjet var i almindeligt brug. De er derfor alle gode repræsentanter for motorhistorien og for den rullende kulturarv.

/ Johnny B. Rasmussen

SENESTE NYHEDER

Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...