Fra den internationale veteranbilsorganisation FIVA, er der i weekenden kommet nyt om de EU relaterede opgaver.
Det mest fyldige for øjeblikket, er den harmonisering af synsbestemmelserne for køretøjers periodesyn, det såkaldte Roadworthiness forslag, som man forventer, bliver godkendt i EU inden næste sommer. Der har i forhandlingerne været holdt mange arbejdsgruppe-møder hvor medlemslandende har udtryk blandt andet deres bekymring for omkostningerne ved det oprindelige grundlag for forslaget, men også hvorvidt der skal være tale om et direktiv eller en lov. Umiddelbart er der størst flertal for et direktiv, da et sådan nemmere kan adapteres og tilpasses de enkelte medlemslandes lovgivning.
Et af de store problemer med Roadworthiness forslaget, er den definition på en veteranbil som er indbygget her i. Veterankøretøjer er som udgangspunkt undtaget fra dette forslag til periodesyn, men for at kunne undtage er man nød til at blive enige om hvordan og hvad man definerer som et veterankøretøj. Det seneste oplæg ligner definitionen som ligger i FIVA’s Technical code, men der er stadig enkelte hurdler der skal overvindes. Eksempelvis tales der om at et køretøj skal være bygget eller registreret for mindst 30 år siden og ikke af en type der produceres længere, dette vil i realiteten udelukke biler som eksempelvis Morgan og andre. Det udestår stadig hvordan embedsmændene vil skrive sig ud af den?
FIVA kan berette at der sidder et par MEP’ere i udvalget som også sidder i Europa parlamentets historiske køretøjsgruppe.
Nyhedsbrevet kan endvidere berette at Tjekkiet har bedt om vejledning i EU til at oprette miljøzoner, Trods at de har været bekymret for de mange forskellige måder at håndtere miljøzoner inden for EU, har de for nylig selv indført zoner der er svarende til Tysklands.
Nye og moderne målemetoder har betydet at halvdel af Europa ikke har nået det mål om et drastisk fald i luftforurening, som der var sat, fortæller EEA (European Environment Agency)
Forskere fra University of California i Berkely, har bevist at diesel udstødning udgiver 15 gange mere forurening per liter forbrugt brændstof end benzin, dette står i modsætning til tidligere undersøgelser der har vist det modsatte, at det er de benzinforbrugende køretøjer der forurener mest.
Kommissæren for EU’s transport politik, esteren Siim Kallas, forventes i år at udkomme med en alternativ brændstof strategi, hvor af et af emner vil være at i 2050 skal ingen konventionelt brændstofforbrugende køretøjer færdes i byerne
Hele FIVA nyhedsbrevet kan hentes her: FIVA nyhedsbrev oktober – November