Brev til trafikminister Henrik Dam Kristensen vedrørende Europa-Parlementets og Trafikrådets forordning om periodisk syn af køretøjer og påhængdskøretøjer.
Angående ministermødet i Trafikrådet, Torsdag d. 20. december 2012
Vi har i et brev til trafikministeren ønsket at gøre ministeren opmærksom, på den utilstrækkelige undtagelse der er i forslaget til køretøjssikkerhedspakken, som er under behandling i Europa-Kommissionens transportråd. Vores bekymring er, at hvis ikke der indarbejdes en undtagelse som kan tage højde for de eksisterende forhold, vil det få stor betydning for en meget stor del af den veterankøretøjspark, der i dag eksisterer som rullende museer såvel i Danmark som i resten af Europa.
Motorhistorisk Samråd har i brevet beskrevet hvorfor vi er meget bekymret for forslaget, og for de konsekvenser det vil risikere at få.
I juli måned blev Europa Kommissionens forslag offentlighjort, og den definition der ligger i forlaget, omkring “Historiske Køretøjer” har siden været genstand for heftig debat inden for veteranhobbykredse. Det skulle være en af EU’s første definitioner på et veterankøretøj som der her vil blive implementeret, derfor er udfaldet ventet med stor spænding.
Således definerer Artikel 3.7 “Historisk køretøjer” som:
Et hvilket som helst køretøj, der opfylder alle af nedenstående kriterier:
- – Det blev produceret for mindst 30 år siden
- – Det er vedligeholdt ved brug af reservedele, der reproducerer historiske komponenter.
- – Hvor der ikke er foretaget ændringer ved de tekniske karakteristika af køretøjets hovedkomponenter, som motor, bremser, styretøj og affjedring, og
- – Hvor køretøjet ikke er blevet ændret i udseendet.
Den første del med en 30 års grænse passer med Motorhistorisk Samråds forståelse af et veterankøretøj, medens de sidste tre krav er unødigt restriktive og reflekterer ikke den måde vores køretøjer er, eller hvordan de gennem tiden er blevet brugt.
Paradoksalt nok så er den forslåede definition på det nærmeste umulig at håndhæve af myndighederne
Et senere ændringsforslag fra en arbejdsgruppe, har kun forværret situationen, set med veteranfolks øjne
Til sidst i brevet har vi givet et bud på en lovtekst der vil kunne bevare veterankøretøjerne på morgendagens veje, samtidig med at den tager hensyn til intentionen med forslaget. Vi håber på ministerens forståelse for dette område, og for vores ønsker om at medvirke til at bevare vores fælles kulturarv. Lige som vi håber på at de andre lande i FIVA også vil yde deres for at de respektive ministre går til mødet i Bruxelles med samme holdning