Charmetrold med skæve mål

nsu1“Nuseren”… Det passer egentligt meget godt på et klubblad fra den danske NSU klub, og formatet er også sådan lidt anderledes end de andre, det er A5 i liggende format. Det er fuldt i farver og efterlader er dejlig “feel-good” fornemmelse.

“Feel-good” var også fornemmelsen efter at have talt med formand Leo B. Madsen om alle mulige emner med relation til det gamle tyske mærke fra Neckarsulm.

Leo Madsen har været dybt involveret i NSU klubben i mange år, faktisk har han været deres formand siden starten i 1981, og trods at han lige pt ikke selv har en NSU, grundet husbyggeri, så er der ingen tvivl om hvad der er brændes igennem for.

nsu2NSU Club Danmark er jo lidt en speciel mærkeklub, idet der både er motorcykler og biler og dermed skal der i det daglige virke tages højde for de individuelle ønsker som de to slags entusiaster de har. Det gælde om at finde fællesnævnere, fortæller Leo Madsen, som kan fortælle om at NSU entusiaster generelt elsker alt, selv cykler eller strikkemaskiner, hvad der er produceret i Neckarsulm, hvortil der hvert år arrangeres flere klubture til.

Et NSU år er tillige fyldt med madpakketure og garagemøde, og så naturligvis det store internationale NSU træf, der afholdes på skift de Europæiske lande imellem, hvor der kommer op imod 700 NSU’ere. Den danske klub var vært senest i 2010.

Fra NSU klubbernes side bliver der lagt megen energi i at få fastslået mærkets historie, hvilket sker i samarbejde med Audi fabrikkerne. Fabrikkens arkiver blev ødelagt ved en oversvømmelse sidst i tresserne, hvilket giver vigtigheden i at få dokumenteret alle fakta. Den sidste NSU model, RO80, er produceret i 1977.

nsu3For så lille et mærke uden direkte fabriksopbakning der er reservedelstilgangen af stor vigtighed, derfor afholder formændene fra de Europæiske lande hvert år tillige et møde hvor man søger et bredt samarbejde om de tilgængelige reservedele.

For NSU mærkeklubben, som for andre i veterankøretøjshobbyen, der er det ofte et problem at tiltrække de yngre kræfter. NSU har dog en stor fanskare der elsker når den lille hækmotoriserede charmetrold “letter ben” i racerkurverne, ofte med storslåede resultater i en tung historisk klasse. Det er med til at hive de yngre ind i fællesskabet, siger Leo B. Madsen.

Mød klubben på www.nsuclub.dk

SENESTE NYHEDER

Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...