Konstruktivt møde med Skat om nummerplader

Type 5.5På et konstruktivt møde med Skats motorafdeling har motorhistorisk Samråd opnået aftale om flere forbedringer til den eksisterende ordning med historiske nummerplader.

De længe efterspurgte nummerplader til de ældste motorcykler vil nu indgå i sortimentet. Hidtil har man til motorcykler fra 1903 til 1918 skullet udlevere nummerplader til personbiler, ud over at det ikke har været historisk korrekt, så er det jo uhensigtsmæssigt med nummerplader der kan være op til en halv meter i bredden på en nok i forvejen klejn motorcykel. Vores og medlemmernes research omkring de her gamle motorcykelnummerplader, viser at den rigtige størrelse til en MC er nøjagtig halv størrelse af dem til bilerne.

 

Siden ordningen med historiske nummerplader trådte i kraft, har der været en fejl på den nummerplade serie der hedder type 5.5 (fra 1. juli 1950 til 1. april 1958) Dem med et bogstav og fire tal, har været produceret på en plade med længden 345 mm, hvor den korrekte længde er 320 mm viser vores research. Type 5.5. vil også blive tilrettet til det korrekte her efter.

Der ud over så fik delegationen, med Samrådets specialist Erik Mieth i spidsen, sekunderet af formand Søren Jacobsen og sekretariatsleder Johnny B. Rasmussen, hjemmearbejde for. Der har nemlig igennem årene været observeret en del fejl på historiske nummerplader, fejl som vi fra Motorhistorisk Samråds side gerne så blev rettet, også på allerede producerede plader. Da der i det tilgængelige researchmateriale kan opstå tvivl om hvad der er korrekt for enkelte typer, vi vil derfor gå i gang med en større dokumentation af de oprindelige nummerplader som stadig findes rundt i landet. Dette for at fastslå en gang for alle hvad der er det historisk korrekte. Der er fra flere hold i hobbyen allerede opnået tilsagn om at deltage i dette researcharbejde, hvilket vi naturligvis takker mange gange for, og vil se frem mod et frugtbart samarbejde med.

SENESTE NYHEDER

Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...