I disse dage forbereder europaparlamentarikerne sig på ændringsforslag til kommissionens forslag til en forordning der skal harmonisere reglerne om periodisk syn af køretøjer i
medlemslandende i EU.
I den forbindelse yder Motorhistorisk Samråd, og den internationale veterankøretøjsorganisation FIVA, det pres der kan opnås for at få indeholdt den undtagelse der er nødvendig for
bevarelsen af de historiske køretøjer, og dermed mulighed for fortsat at kunne bruge dem på vejene.
Til brug i den kommende debat har MhS noteret vores holdninger og de forslag som vi ser som nødvendige, i et dokument der kan læses i sin helhed her: Holdningspapir fra MhS om Periode syn i EU
Transport Kommissionen har udpeget den tyske kristendemokrat Werner Kuhn som rapportør, der sammen med den engelske formand for komiteen for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO), Malcolm Harbour, har tilført reportager og ændringsforslag til kommissionens forslag. Parlamentarikerne har dagene frem til påske, til at fremkomme med
ændringsforslag til behandling i parlamentet.
Et kig i kalenderen afslører der ud over, at Transport Kommissionen vil have en endelig rapport i maj måned, og i juli måned, vil europaparlamentet gå i gang med deres første behandling. Der efter vil Europarådet vedtage deres fælles holdning. Denne vil blive baseret på deres general aftale, men vil også tageb stilling til Parlamentets betænkning. Hvis Rådet og Europa-Parlamentet der efter har materielle meningsforskelle, vil de to institutioner forhandle en endelig tekst i “Forligsudvalget”.
Motorhistorisk Samråd følger naturligvis sagen på tætteste hold