“Miljøordning for biler” har siden opstarten af ordningen i juli 2000 registreret hvilke køretøjer der er blevet skrottet i Danmark, og hvor gamle de er på skrotningstidspunktet. En gennemgang af deres statistiker viser, at der de sidste 12 år er skrottet dobbelt så mange veterankøretøjer i de seneste 6 år, som i den første halvdel af perioden.
I perioden fra december 2000 til december 2006 blev der i alt udbetalt skrotningspræmie til 793 køretøjer hvor alderen var over 30 år, medens der i perioden 2007 og til i år er skrottet 1490 køretøjer ældre end 30 år.
Der kan være mange grunde til at et køretøj afleveres til skrot, det er ikke nødvendigvis fordi køretøjet er udtjent og at genbrug er den endelige løsning på det problem. Køretøjer der, grundet trafikskade, brand eller andet, rammer loftet for den afgiftsfri grænse for genopbygning af køretøjer, også kaldet skrotningsgrænsen, vil i langt de fleste tilfælde blive skrottet.
Der er ikke umiddelbart nogen forklaring på hvorfor, der ses en så markant stigning i antallet af veterankøretøjer i statistikkerne. Stigningen er endnu mere markant hvis man sammenligner med andre årgange af køretøjer, der i de to perioder ligger nogenlunde konstant. Det er når køretøjerne opnår en alder af 25 år, at der inden for de seneste seks år kan ses en større skrotning end ellers. Antallet af køretøjer fra 25 år til 30 år er faktisk mere end tre gange så stor i seneste periode, i forhold til den første.
Det må desværre konstateres at det bliver sværere at bevare vores kulturarv, når et stadigt større antal køretøjer forsvinder. Køretøjer i ti års perioden 25-35 år, er i den almindelige optik ikke synderligt bevaringsværdig, men det sagde man jo også om de køretøjer vi i dag, naturligt antager som bevaringsværdige veterankøretøjer.