På ferietur gennem europas miljøzoner

I Samrådet får vi fortiden en del henvendelser vedrørende kørsel i klassiske køretøjer i forbindelse med ferieturen sydpå. Der råder en del forvirrring omkring de miljøzoner der er oprettet i mange europæiske byer. Her følger en lille guide og et aldeles uundværgligt link når sommerens ferietur skal planlægges.

Det politiske formål med miljøzonen er at begrænse trafikkens partikeludslip. Miljøzoner har vist sig at være meget effektive. Det har vist sig at partikeludslippet fra lastbiler og busser
på H. C. Andersens Boulevard i København fra 2008 til 2010, er blevet reduceret med 60 % som følge af miljøzonekravene. Det svarer til 16 % af det samlede partikeludslip fra alle køretøjer.

I Danmark er der i København, Aalborg, Århus og Odense er indført miljøzoner for køretøjer over totalvægt 3,5 tons.

Undtaget fra kravene om miljøzonemærker i Danmark er køretøjer, der er registreret til veterankørsel og som er ældre end 30 år, samt køretøjer fra forsvaret, politiet og redningsberedskabet, såfremt disse køretøjer sædvanligvis ikke kører i zonen. Udenlandske køretøjer skal også opfylde kravet om partikelfilter og have miljøzonemærke i forruden, og for dem gælder samme undtagelse med en grænse på 30 år.

Kørsel i udlandet

Skal man køre ud i verden i sin gamle bil eller på sin gamle motorcykel, gør man klogt i først at sætte sig ind i reglerne for de miljøzoner som flere og flere byer indfører.

Generelt kan man dog sige at historiske køretøjer er undtaget for miljøzonerne i de europæiske byer. I Tyskland er der en generel undtagelse for køretøjer ældre end 30 år som er registreret som historiske køretøjer, og som kendes ved deres “H” numre på nummerpladerne. Udenlandske køretøjer skal opfylde de samme betingelser, i tvivlstilfælde bør man medbringe køretøjets registreringsattest der kan dokumentere køretøjets alder.

Enkelte lande har indført generelle undtagelser, men det er de forskellige bystyrer der opstiller reglerne for deres område. På adressen www.lowemissionzones.eu kan man finde alle de informationer der er nødvendige.

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere