Siden fredag den 13. november 2009, hvor de europæiske toldmyndigheder hen over natten ændrede kapitelbestemmelserne for fortoldning af køretøjer og reservedele som samlerobjekter fra ikke EU-lande, har Motorhistorisk Samråd søgt en forbedring på dette område. Motorhistorisk Samråd og de af vores søsterorganisationer der også har oplevet en forværring i deres land, har siden forsøgt at få ændret indholdet af bestemmelserne til et tåleligt og retfærdigt regelsæt.
Efter et ukendt antal møder i Bruxelles de sidste fire år, er EU’s toldmyndigheder nu blevet enige om en ny ordlyd til kapitelbestemmelserne.
I Danmark har Motorhistorisk Samråd ført indgående korrespondance med Skats toldfunktion, med den intention at opnå mere ensartede regler, og et system der var mere forudsigeligt end det som blev indført i november 2009. Skat har selv haft et stort ønske om et regelsæt der var muligt at administrere, og fra samrådets side har vi oplvet stor samarbejdsvillighed til at opnå det bedst mulige resultat.
Det er endnu ikke muligt at få oplyst den præcise ordlyd i kapitelbestemmelserne, men Skat oplyser at teksten kommer tæt på den definition som man er blevet enige om i EU’s Transportråd. Den tekst er blevet til efter intensivt samarbejde mellem FIVA’s tilsluttede organisationer og med stor velvillighed fra medlemslandendes politikere.
Skat oplyser at den endelige tekst, og ikrafttræden af de nye forklarende bemærkninger, vil ske med indførelsen af den nye Kombinerede Nomenklatur, som træder i kraft den 1. januar 2014