Anhængertræk til din veteran

I forbindelse med den seneste revidering af synsvejledningen (effektueret 6. august 2013) er der nu tilført følgende til afsnit 9.05.021

“For over 35 år gamle personbiler M1 kan tilkoblingsanordningen monteres efter anordningsfabrikantens anvisninger, såfremt der ikke foreligger oplysning om monteringen fra bilfabrikanten…”

Motorhistorisk Samråd har været i dialog med Trafikstyrelsen om en tolkning af denne del af regelsættet. Der omhandler montering af anhængertræk på et veterankøretøj.

Den typiske tilgang til at montere et anhængertræk på et køretøj der er ældre end 35 år er, måske i samarbejde med en lokal smed, at få konstrueret et træk med basis i et færdigt træk fra en producent som Brenderup, Bosal, Westfalia eller lignende.

2CV og TrailerVed det efterfølgende syn vil et køretøj højst kunne opnå en maksimal belastning på 50 % af køretøjets tjenestevægt, med mindre der foreligger dokumenterede oplysninger fra køretøjsfabrikant om montering og tilladte påhængsvognsvægte, der kan medgive en højere belastning.

Spørgsmålet er hvem i forhold til ovenstående regelændring der forstås som ‘anordningsfabrikanten’. Er det Brenderup / Bosal / Westfalia / lignende, eller er det den der har konstrueret resten?

Trafikstyrelsen oplyser: “
Fabrikanten er den der færdiggør tilkoblingsanordningen. Den der færdiggør anordningen vil være underlagt produktansvar. Og så er det dét firma (fabrikant), som har bygget  tilkoblingsanordningen, som giver erklæring om, hvad tilkoblingsanordningen må belastes med (typisk i form af en monteret mærkeplade) samt giver oplysning om, hvordan den skal monteres på bilen (den sidste del om montering erstatter så bilfabrikantens oplysning om, hvordan tilkoblingen skal monteres). En evt. mærkeplade fra første fabrikant (eks. Westfalia, Bosal etc.) med oplysninger om vægte mv. skal fjernes, således at der alene er oplysninger om vægte mv. fra den fabrikant, der har færdiggjort tilkoblingsanordningen.

Men man slipper altså under ingen omstændigheder for at skulle finde oplysning fra bilfabrikanten om største vægt af påhængskøretøj (hvis man vil op over 50% af tjenestevægten).

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere