I Trafikstyrelsen arbejder man fortiden med en revidering af teksterne omkring konstruktive ændringer på biler og motorcykler
Trafikstyrelsen agter at gøre det nemmere at finde ud af, hvordan man skal forholde sig, når man vil have godkendt en ombygget bil eller motorcykel. Reglerne skal om muligt forenkles, og Trafikstyrelsen skal kun undtagelsesvis medvirke i behandlingen af disse sager. Trafikstyrelsen har som forberedelse til arbejdet udfærdiget et notat om nuværende regler.
Forud for Trafikstyrelsen udarbejdelse af et udkast til de egentlige regler, har man anmodet om eventuelle bemærkninger til notatet.
Motorhistorisk Samråds holdning til konstruktive ændringer af køretøjer, begrænser sig til historiske ombygninger der blandt andet kan have karakter af konstruktive ændringer. Disse ombygninger og konstruktive ændringer ser vi som en del af den motorhistoriske kulturarv i Danmark, og ønsker at disse bevares for eftertiden. Vi har derfor afgivet vores bemærkninger til notatet, de kan hentes som PDF-fil via dette link: http://motorhistorisk.dk/images/download/mhs_trafikstyrelsen_notat_om_konstruktive_aendringer.pdf
Op til den endelige godkendelse i EU omkring den såkaldte “Køretøjssikkerhedspakke”, omhandlende harmoniseringen af reglerne omkring periodisk syn af køretøjer. Der har den internationale veterankøretøjsorganisation FIVA (Fédération Internationale Véhicules Anciens), i forbindelse med forhandlingerne fået indført en tydelig definition af et historisk køretøj.
Netop på området omkring historiske ombygninger adskiller den nye definition sig fra den der er almindeligt brugt i de danske love og regelsæt, hvor et køretøj “skal fremstå som ved første registrering”. Motorhistorisk Samråd finder der er behov for en rummeligere definition, der giver plads til de ombygninger og forandringer der kan være foretaget på et køretøj gennem den periode, hvor det har været i almindelig brug.