Attentat på dansk motorcykelhistorie

Pressemeddelelse

Af Niels Jonassen

 FDM's Nimbus vejpatrulje

Den tekniske og historiske uvidenhed hos dem der syner motorkøretøjer, kan antage groteske former.

En helt almindelig Nimbus motorcykel

En mand kører hen for at få synet sin nyrestaurerede Nimbus motorcykel. “Jeg vil se bevis for at den må køre med sidevogn”, siger synsmanden. “Ellers kan den ikke godkendes.”  ejeren taber underkæben! Fra midt i 30’erne til indtil for ca. 20 år siden myldrede Danmark med Nimbus med sidevogn. Politiet kørte på dem, postvæsenet kørte på dem – der findes endog et frimærke med det – forsvaret kørte på dem. For slet ikke at tale om de utallige budcentraler og små håndværksvirksomheder der kørte Nimbus med sidevogn.

 Man kan spekulere længe over hvordan det er muligt for et menneske der er uddannet indenfor motorbranchen at være så uvidende med hensyn til motorcykler at han ikke kender
Nimbus, det danske motorcykelikon. “Danmarks motorcykel”, som fabrikken Fisker & Nielsen skrev i reklamen. Oven i købet var den pågældende sidevogn dansk, og derfor  sandsynligvis bygget med henblik på Nimbus.

Den lette løsning på problemet er naturligvis at manden med Nimbusen kører hen til et synssted med et mere kompetent personale, men sagen kan trække lange spor. Få dage efter denne historie fik en mand nægtet godkendelse af en trækkrog fordi den ikke svarede til nyindførte regler – selv om krogen var lovlig da bilen – en Opel Kapitän fra 1959 – var ny.

Spørgsmålet er: Hvad gør man med historiske køretøjer når alle dem der husker dem er gået på pension, og vi står med unge mennesker som aldrig har set en Nimbus med sidevogn? Chefen for et synssted foreslog at man kommer med en erklæring fra f.eks. et teknisk prøvningslaboratorium. Sådan en erklæring koster tusindvis af kroner!

Man må kunne forlange at alle synssteder kender de gældende regler, og ikke kun dem der gælder for nye køretøjer.

Motorhistorisk Samråd – paraplyorganisation for alle motorhistoriske klubber i Danmark – henvender sig nu til Trafikstyrelsen for at få udvirket at alle synssteder bliver gjort klart
opmærksomme på de gældende regler for historiske motorkøretøjer. Vi har ikke megen glæde af specielle ordninger for historiske biler og motorcykler hvis synsstederne ikke kender dem.

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere