Tyskland fejrer deres rullende kulturarv

Bergmann Picolo 1898Søndag den 14. september var dagen hvor det tyske kulturarvsinitiativ, Initiative Kulturgut Mobilität e.V., (IKM) havde valgt til at fejre den rullende kulturarv. Arrangementet foregik på slotspladsen i den Hessiske hovedstad Wiesbaden, og venligst sponsoreret af Adam Opel AG.

IKM har gjort det til sin hovedopgave, at fremhæve køretøjerne som den rullende kulturarv de er. Målet er at bevare den slags kulturklendodier for eftertiden, der også i Tyskland har et stort følge af entusiaster der restaurerer og vedligeholder de gamle biler og motorcykler.

De finder det væsentligt at den slags kulturarv fortsat er mobile, og ikke blot stationære udstillingsgenstande på et museum. “Køretøjerne er vores flerdimensionale arv, som man skal opleve i bevægelse” siger IKM. Den rullende kulturarv kan man høre, lugte og opleve, slutter de.

Med på slotspladsen var en lang række historiske køretøjer som Opel havde stillet op, men også en Bergmann Picolo, fra Automobilfabrik Gaggenau, med sin årgang 1898 er det Tysklands ældste indregistrerede køretøj.

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere