Paris forbyder ældre biler, men ikke historiske

En Mini foran Eiffeltårnet i ParisDet er den parisiske borgmester Socialisten Anne Hidalgo, der har proklameret et forbud for kørsel med ældre køretøjer inden for Boulevard Pérphérique, som er den motorvej der omkrandser centrum af Paris

De kommende krav til kørsel i den franske hovedstad, vil stige hen over de nærmeste par år, og være helt udfoldet når vi kommer frem til 2020.

Planen der for nuværende er på vej gennem de parisiske borgmesterkontor, indeholder et forbud der træder i kraft allerede juli dette år. Forbuddet vil komme til at gælde alle køretøjer ældre end årgang 2001, mellem kl. 8 morgen og kl. 20 aften. I 2016 vil man rykke grænsen til 1997, for motorcykler dog årgang 2000. På den måde vil man gradvist udvide forbuddet og kravene til køretøjerne de næste fem år. I 2020 vil forbuddet således dække alle 24 timer, og gælde for alle køretøjer ældre end 2011.

Det Europæiske miljøagentur (EEA) måler luftforureningen i Paris og andre af de europæiske storbyer. Vi har spurgt Miljøagenturet der holder til huse i København, hvordan forureningsniveauet er i den danske hovedstad, sammenlignet med andre europæiske hovedstæder. De kan fortælle os at i Købehavn der ligger partikelniveauet, noget lavere end storbyer som London og Berlin, og en del lavere end Paris. EEA indsamler data fra godt 1200 målestationer i Europa. Målestationen i København med det højeste måling (flest partikler per kubikmeter) ligger på plads 532, og den højeste for Paris på plads 209.

Forslaget får naturligvis vidtgående konsekvenser for beboerne i Paris, og for de mange mennesker der dagligt rejser til den europæiske stor-metropol. Det er dog borgmesterens intention at forbudet skal følges af et flertal incitamenter, som billige el-ladestationer, skrotningsafregning for ældre dieselbiler, og billige lån til køb af mindre forurenende varevogne til de mange forretninger i Paris’ centrum.

Præsident for FIVA, Patrick Rollet, havde selv forud for mødet været i kontakt med borgmesteren, og kunne på sidste weekends møde i deres Legislation Commision berolige deltagerne med at bystyret og borgmester Anne Hildago, ville undtage historiske køretøjer for forbudszonen. Der er endnu ikke nogen detaljer om hvilken årgangsgrænse der vil blive sat på et”historisk køretøj”, men hvis Paris følger andre større europæiske hovedstæder, så vil der være frit frem for køretøjer ældre end 30 år og nyere end 8 år

Motorhistorisk Samråds repræsentant i Legislation Commision Lars Genild havde selv mulighed for at deltage i den motorcykeldemonstration der skulle foregå frem til mødet på det Parisiske borgmesterkontor. Det franske politi havde dog besluttet at forbyde demonstrationen, hvorfor den så desværre ikke blev til noget.

Det er glædeligt at bystyret kan se det ikke er de historiske køretøjer der bibringer til den øgede forurening, og at den slags køretøjer samtidig er et væsentligt kulturelt bidrag til storbyens liv.

SENESTE NYHEDER

Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Læs Mere
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Læs Mere
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Læs Mere
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...
Læs Mere
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
Vidtrækkende konsekvenser ønskes
På dette link kan du hente en pdf-version af vores høringssvar, hvor vi på 4 tætskrevne sider, både roser, men ...
Læs Mere