Paris forbyder ældre biler, men ikke historiske

En Mini foran Eiffeltårnet i ParisDet er den parisiske borgmester Socialisten Anne Hidalgo, der har proklameret et forbud for kørsel med ældre køretøjer inden for Boulevard Pérphérique, som er den motorvej der omkrandser centrum af Paris

De kommende krav til kørsel i den franske hovedstad, vil stige hen over de nærmeste par år, og være helt udfoldet når vi kommer frem til 2020.

Planen der for nuværende er på vej gennem de parisiske borgmesterkontor, indeholder et forbud der træder i kraft allerede juli dette år. Forbuddet vil komme til at gælde alle køretøjer ældre end årgang 2001, mellem kl. 8 morgen og kl. 20 aften. I 2016 vil man rykke grænsen til 1997, for motorcykler dog årgang 2000. På den måde vil man gradvist udvide forbuddet og kravene til køretøjerne de næste fem år. I 2020 vil forbuddet således dække alle 24 timer, og gælde for alle køretøjer ældre end 2011.

Det Europæiske miljøagentur (EEA) måler luftforureningen i Paris og andre af de europæiske storbyer. Vi har spurgt Miljøagenturet der holder til huse i København, hvordan forureningsniveauet er i den danske hovedstad, sammenlignet med andre europæiske hovedstæder. De kan fortælle os at i Købehavn der ligger partikelniveauet, noget lavere end storbyer som London og Berlin, og en del lavere end Paris. EEA indsamler data fra godt 1200 målestationer i Europa. Målestationen i København med det højeste måling (flest partikler per kubikmeter) ligger på plads 532, og den højeste for Paris på plads 209.

Forslaget får naturligvis vidtgående konsekvenser for beboerne i Paris, og for de mange mennesker der dagligt rejser til den europæiske stor-metropol. Det er dog borgmesterens intention at forbudet skal følges af et flertal incitamenter, som billige el-ladestationer, skrotningsafregning for ældre dieselbiler, og billige lån til køb af mindre forurenende varevogne til de mange forretninger i Paris’ centrum.

Præsident for FIVA, Patrick Rollet, havde selv forud for mødet været i kontakt med borgmesteren, og kunne på sidste weekends møde i deres Legislation Commision berolige deltagerne med at bystyret og borgmester Anne Hildago, ville undtage historiske køretøjer for forbudszonen. Der er endnu ikke nogen detaljer om hvilken årgangsgrænse der vil blive sat på et”historisk køretøj”, men hvis Paris følger andre større europæiske hovedstæder, så vil der være frit frem for køretøjer ældre end 30 år og nyere end 8 år

Motorhistorisk Samråds repræsentant i Legislation Commision Lars Genild havde selv mulighed for at deltage i den motorcykeldemonstration der skulle foregå frem til mødet på det Parisiske borgmesterkontor. Det franske politi havde dog besluttet at forbyde demonstrationen, hvorfor den så desværre ikke blev til noget.

Det er glædeligt at bystyret kan se det ikke er de historiske køretøjer der bibringer til den øgede forurening, og at den slags køretøjer samtidig er et væsentligt kulturelt bidrag til storbyens liv.

SENESTE NYHEDER

Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Alle klubber optaget i Motorhistorisk Samråd er nu inviteret til årsmøde, generalforsamling, og en spændende generel orientering, om de aktuelle ...
Kandidater til Årsmøde 2023
Kandidater til Årsmøde 2023
Opstillede kandidater til Det Motorhistoriske Årsmøde 2023 der afholdes i Middelfart den 25. november 2023 ...
Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...