200.000 personbilsejere og 140.000 campingvognsejere betaler vægtafgift til staten, men det er ikke altid nemt at finde ud af hvad der er den rigtige sats, slet ikke hvis man er ved at begive sig ud et nyt køb.
Det er øjensynligt heller ikke altid nemt for SKAT at foretage den rigtige beregning, slet ikke når der er fejl i lovgrundlaget, hvilket er det vi har oplevet her i foråret.
Som tusindvis fandt ud af fra første januar og frem til midt i februar, så var den årlige vægtafgiftafregning ret meget højere end den plejer at være, også selv om man måtte tage den lovede indeksregulering in mente.
Efter henvendelser til vores sekretariat bad Motorhistorisk Samråd og andre, Skatteministeriet gennemgå deres beregninger for 2015. Ministeriets fagkontor kunne derpå konstatere at der var sket en fejl i et lovforslag fra 2012, der løbende skulle indeksere vægtafgiften. Fejlen betyder, at vægtafgiften pr. 1. januar i år er steget med 10-15 procent. Den skulle kun stige med 7,4 procent. Ejer man en stor tung veteranbil, så bliver det også til en slags penge, selv når afgiften kun er 25% af normalen.
Men da vægtafgiften opkræves løbende, og fejlen forventes at være rettet ved udgangen af april, er det ikke alle ejere, som har været berørt af fejlen. Loven bliver rettet til, når skatteminister Benny Engelbrecht senere i marts fremsætter et lovforslag, som ventes at træde i kraft 1. maj 2015 og dermed rette lovteksten mod den oprindelige intention.
Samtidig offentliggør SKAT nu en ny beregner til vægtafgift og ejerafgift på deres hjemmeside, der skal gøre det nemmere at se, hvad den nye bil koster i løbende udgifter. Den nye beregner finder man på skat.dk. Tidligere skulle borgerne lede i flere forskellige tabeller på Skatteministeriets hjemmeside. Med den nye beregner kan borgerne nu nemt indtaste oplysningerne for et køretøj og få vist både den periodiske og den samlede årlige vægtafgift og ejerafgift.
– Den nye beregner gør det nemmere at beregne konsekvenserne, hvis man overvejer at købe ny bil. Den kan bruges til både personbiler, varebiler, lastbiler og en række andre af de almindeligste køretøjer, fortæller Søren Buus, underdirektør for Motor, SKAT.
Motorhistorisk Samråd konstaterer det glædelige i, at man har husket at tilføje en tekstbid der forklarer princippet om 25% vægtafgift til alle køretøjer ældre end 35 år, når man er inde på den del der omhandler personbiler og motorcykler. Den samme forklaring får man dog ikke hvis man går ind på de andre køretøjstyper, hvor der rettelig også er veteranreduktion når køretøjet er gammelt nok, for alle vægtafgifter og deres tillæg.
Men måske det kommer, ellers må jo holde øje med det også!