Det er atter blevet hverdag i veteranbil-Danmark, Bonhams salg af “The Frederiksen Collection” satte landet på den anden ende, og der var stort set ikke det medie, der ikke på en eller anden måde rapporterede fra begivenheden, der fandt sted mellem Djurslands smukke bakkede landskaber, på herregården ‘Lyngsbækgaard’, ikke langt fra Ebeltoft.
Bonhams effektive pr-maskine fik gjort salget til samtaleemne over alt, ikke blot i danske veterankredse, men også i stuerne hos hr. og fru Jensen, når Rolls Royces, Duesenberg, og Cadillacs stolt promenerede på tv-skærmen under aftenkaffen, bistået af ejer Henrik Frederiksen, der på charmerende vis fortalte om samlingens forestående opløsning.
Et kig i det imponerende auktionskatalog, afslørede en passion for navnlig de ældste veteranbiler, og særligt mærket Rolls Royce var overordentligt godt repræsenteret i samlingen. Men der var en anden ting som man nærmest måtte udlede af historien mellem linjerne i de lange auktionsbeskrivelser. De her imponerende flotte, og ikke mindste imponerende dyre biler, var ikke nødvendigvis indkøbt med fornuften og investeringen for øje, men med kærlighed til form, funktionalitet, design og elegance.
Flere eksempler i kataloget kunne fortælle om større eller mindre ombygninger, til skade for historikken og originaliteten, men så afgjort til gavn for brugerglæden. Desværre nok også til en hvis grad til skade for den økonomiske investering, der kan være svær at hive hjem igen, med mindre der er andre der ude med samme passion, og dem er der alt andet lige en del færre af, ikke mindst når man tager priserne in mente.
En hver entusiast kan nemt lade sig forblinde af en stykke attraktivt vogntøj, hvis krom og lak går op i en højere enhed på et tidspunkt hvor midlerne måske brænder i lommen. I Henrik Frederiksens tilfælde, der har der så måske blot været et ekstra 0 eller to i enden af fakturasummen, i forhold til hvad den mere gennemsnitlige entusiast lader sig forføre af på markeder og messer.
Nuvel, dagen oprandt og entusiasten Henrik Frederiksen, og det dygtige og særdeles professionelle auktionshus Bonhams, kunne byde inden for på en dag der var som skabt til det, med højt solskin fra den blå september himmel. Alle 48 biler var linet op på gårdspladsen, og det var et prægtigt syn der kom gæsterne i møde mellem Lyngsbæksgaards historiske bygninger. Aldrig før, og nok heller ikke siden, vil så imponerende en samling, kunne beskues på samme sted i lille Danmark.
Bonhams havde stillet op i det helt store festskrud, og der var styr på hver en lille detalje. Modtagelsen, omgivelserne med auktionstelt, kyndige chauffører, og naturligvis en veltalende Malcolm Barber for enden af auktionshammeren – Der var styr på det hele, også en dansk oversættelse af auktionsnummeret ved den kendte biljournalist Mikkel Thomsager.
Selve auktionen gik i adstadigt tempo der afspejlede omgivelsernes ro, og der reflekterede investeringens størrelse. Det var en fryd at være vidne til, og man bliver da også nemt imponeret når budende hopper rigtig mange tusinde kroner ad gangen, og budende ankommer fra det store udland via telefon og livebud på internettet. For til sidste at sende et klenodie med danske emaljeplader via særtransport til en udenlandsk udgave af Henrik Frederiksen.
Hele dagen kunne de fremmødte gå rundt mellem klenodierne, og fortabe sig i alle de lækre detaljer der er så mange af, på dyre biler fra før anden verdenskrig. Historierne stod i kø for at blive fortalt om mærkehistorik, om et køretøjs lange brugsperiode, om designdetaljer og naturligvis om håndværkstraditioner, restaureringsproblemer og specialfremstillede reservedele. Der var så meget at blive imponeret af… og bedst som man stod og forelskede sig i et messingbeslag, et finurligt ur, eller flere kvadratmeter lakeret stålplade uden forvrængninger, støv og appelsinhud, så dukkede der en mand op fra Bonhams, som startede vidunderet uden besvær, og trillede det op til hammerslagets endeligt.
Henrik Frederiksen har stadig lidt biler han kan lege og hygge sig med. Han havde sat nogle stykker til side som ikke skulle sælges, og der var da også seks biler som ikke blev solgt på auktionen, her under den Maybach der var vurderet til at være auktionens dyreste. Dyrest blev Frederiksens Duesenberg, der nu er på vej til Californien, efter et hammerslag på 17,8 millioner inkl. salærer. I alt blev der solgt for imponerende 141 millioner danske kroner, mange af dem under Bonhams vurdering.
Måske enkelte fra samlingen er blevet købt som investering, men de købere der var til stede, kunne ikke undgå at lade sig charmere af de gamle veteranbiler, af lydene, lugtende og detaljernes kvalitet. De har afgjort købt med hjertet, og så betyder et par nuller fra eller til på fakturasummen mindre.