Prikken over I-et

(Af Michael Deichmann)

At restaurere et klassisk køretøj, hvad enten det er en Ford T fra 1920’er, en Alfa-Romeo fra 1950’erne eller en VW fra 1970’erne, koster ofte titusinder af kroner og mange mange timer i garagen. Store bestræbelser gøres af mange, for at bringe køretøjet tilbage til den tilstand det havde, da det som fabriksnyt forlod forhandlerens udstilling og tog hul på et langt liv på landevejene.

Eet punkt er der dog stadig en del der undlader, for at formidle det fuldstændige billede af dette nye køretøj og det er nummerpladerne. Efter 20 års kamp lykkedes det i 1996 at opnå en ordning, så man kan få tidstypiske historiske nummerplader på klassikeren, men der ses stadig mange køretøjer til for eksempel træf med moderne EU plader. Der er sikkert mange gode undskyldninger for at man ikke lige får det gjort, prisen bør ikke være en af dem. Et perfekt restaureret køretøj står som nævnt i mange tusind kroner, så der burde 1300 kr. jo ikke være det der afholder en fra at gå hele vejen. Og når nu man har gjort sig så store anstrengelser for at få alt perfekt, så burde 250 kr *) for en erklæring vedrørende historiske nummerplader heller ikke være et økonomisk problem.

Mange mener måske at det vel ikke kan være så vanskeligt at finde et nummer til et ældre køretøj, men det er tydeligvis mere indviklet end de fleste faktisk forestiller sig. Selv om der er fine hjemmesider på nettet der beskriver ordningen gennem tiderne, er der rigtig mange finurligheder og det er i virkeligheden mere speget end de fleste tror. Man kan i dag bestille nummerpladerne direkte på SKAT.dk og det vil så være en tilfældig kontormedarbejder hos SKAT der vælger nummer til ens køretøj. Er man imidlertid indstillet på så historisk korrekt nummerplade til køretøjet, kan man bestille en erklæring vedrørende Historiske nummerplader fra Motorhistorisk Samråd på deres hjemmeside. Samrådets nummerpladeekspert, der bl.a. har webmaster fra siden www.nrpl.dk som støtte, har grundig viden om hvordan nummerpladerne forvaltedes igennem de 6 nummerpladetyper der fandtes fra 1903 til 1976. Desuden har Samrådet medvirket til forvaltningen af ordningen siden 1996 og har registreret alle de plader de har medvirket til. Samrådet har således et unikt materiale med fixpunkter hvor man ved at det og det nummer er udleveret på det og det tidspunkt til det og det køretøj. Dette materiale har kun Motorhistorisk Samråd så derfor er vi meget bedre rustet til at finde historisk plausible numre til de klassiske køretøjer.

Få en erklæring på messen i Fredericia!

Motorhistorisk Samråd er til stede på Fredericiamessen og har man køretøjets papirer med kan man få udstedt en erklæring på messen. Er de rette betingelser opfyldt (køretøjet indregistreret eller kendt (synet) i det digitale motorregister, hjælper vi også med at bestille nummerpladen hos SKAT. I så fald skal du ud over registreringsattest medbringe Nem-ID og Dankort. Find os på oversigten over messen.

*) Hvis man ikke er medlem af en af de over 100 veterankøretøjsklubber samrådet består af koster erklæringen 500 kr.

Denne gang er vi gæster hos Dansk Veteranbilklub, der som altid befinder sig i Hal D lige ved gennemgangen til Hal A (stand 900).

SENESTE NYHEDER

Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Hvorfor skulle Originalitetskravet afskaffes?
Herunder følger historien om et lille stykke lovgivning: En flig af en lovbestemmelse, og en afgiftsreform for mere end 30 ...