Siden juni 2010 har man på danske tankstationer kun kunnet tanke benzin med tilsat op til 5% bioethanol. I andre lande er koncentrationen endnu større.
Trods der er en mindre effekt i biobrændstof (Der skal ca. 1,4 liter bioethanol til at give samme effekt som 1 liter rent fossilt brændstof), så er bioethanolen miljømæssigt interessant, da den er CO2 neutral, grundet at produktet er baseret på landbrugsafgrøder som majs og lignende.
Den negative side af biobrændstof rammer i særdeleshed ejere af ældre køretøjer, da disse ikke er konstrueret til at kører med den type brændstof. Ethanolen i benzin ætser plastikslanger og korroderer metaller i rør og tanke. Navnlig er veterankøretøjer i stor risiko for den type skade, da de ikke kører mange kilometer og står stille i lange perioder, hvor angrebet langsomt kan fordele sig til brændstofpumpe og karburatorer.
I USA har man i flere år brugt E10 som har brændstof med op til 10% ethanol. Siden sidste summer har det amerikanske miljøbeskyttelsesagentur EPA, ydermere givet tilladelse til at sælge E15 biobrændstof. Det ser dog ud til at der nu er kræfter i gang der skal sætte en stopper for denne udvidelse af ordningen. Der er fornyligt fremsat forslag til kongressen om at denne tilladelse skal stoppes, beretter Hemmings.com i deres blog.
Der er set en stigning i antallet af branduheld de senere år, hvor det navnlig har været revnede benzinslanger, og utætte samlinger der har været årsagen.
De danske veteranentusiaster rådes derfor til at være opmærksom på den risiko der er ved biobrændstof. Man bør som minimum tjekke, og helst udskifte, rør og slanger, inden man begiver sig ud i foråret med en lurende brandfælde under hjelmen.