Farligt forår

Dårlige brændstofslanger er en konstant trussel mod den rullende kulturarvs overlevelse. Selv de bedste benzinslanger er ikke særligt modstandsdygtige overfor en høj iblandingsprocent af Ethanol. Foto: Mat Fascione

Dårlige brændstofslanger er en konstant trussel mod den rullende kulturarvs overlevelse. Selv de bedste benzinslanger er ikke særligt modstandsdygtige overfor en høj iblandingsprocent af Ethanol. Foto: Mat Fascione

Siden juni 2010 har man på danske tankstationer kun kunnet tanke benzin med tilsat bioethanol. Først var det 5% iblanding, siden blev det øget til 10%. I andre lande er koncentrationen endnu større. Trods der er en mindre effekt i biobrændstof (Der skal ca. 1,4 liter bioethanol til at give samme effekt som 1 liter rent fossilt brændstof), så er bioethanolen miljømæssigt interessant, da den er CO2 neutral, grundet produktet er baseret på landbrugsafgrøder som majs og lignende.

Den negative side af biobrændstof rammer i særdeleshed ejere af ældre køretøjer, da disse ikke er konstrueret til at kører med den type brændstof. Ethanolen i benzin ætser plastikslanger og korroderer metaller i rør og tanke. Navnlig er veterankøretøjer i stor risiko for den type skade, da de ikke kører mange kilometer og står stille i lange perioder, hvor angrebet langsomt kan fordele sig til brændstofpumpe og karburatorer.

I USA har man i flere år brugt E10 som har brændstof med op til 10% ethanol. Siden 2012 har det amerikanske miljøbeskyttelsesagentur EPA, ydermere givet tilladelse til at sælge E15 biobrændstof. Det ser dog ud til at der er kræfter i gang der skal sætte en stopper for denne udvidelse af ordningen.

Kombinationen af en ringe brændstofkvalitet, tilsætningen af ethanolen, og den ofte svingende kvalitet på brændstofslanger, pakninger og andet, skaber stor risiko for brand i en bil. Desværre ser vi en stigning i antallet af branduheld de senere år, hvor det navnlig har været revnede benzinslanger, og utætte samlinger der har været årsagen. De danske veteranentusiaster rådes derfor til at være opmærksom på den risiko der er ved biobrændstof. Man bør som minimum tjekke, og helst udskifte, rør og slanger, inden man begiver sig ud i foråret med en lurende brandfælde under hjelmen.

SENESTE NYHEDER

Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Alle klubber optaget i Motorhistorisk Samråd er nu inviteret til årsmøde, generalforsamling, og en spændende generel orientering, om de aktuelle ...
Kandidater til Årsmøde 2023
Kandidater til Årsmøde 2023
Opstillede kandidater til Det Motorhistoriske Årsmøde 2023 der afholdes i Middelfart den 25. november 2023 ...
Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...