Kandidater til Årsmøde 2023

Præsentation af de kandidater der var opstillede til bestyrelsen for Motorhistorisk Samråd, ved udsendelse af indkaldelsen til det Motorhistoriske Årsmøde 2023. De opstillede til bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. Bestyrelsen konstituerer sig selv på et efterfølgende bestyrelsesmøde. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen. Suppleanter deltager oftest ved bestyrelsesmøderne, hvor de har taleret men ikke stemmeret.

Det er også muligt at blive opstillet frem til og under årsmødet. I så tilfælde vil vi opdatere denne informationsside.

Opstillede til bestyrelsen

Steen Rode-Møller

Født 1951 og blev som 14 årig overladt hvervet at vedligeholde familiens Folkevogne og en OPEL A model. Ud over en ny SCO-knallert, senere NIMBUS og siden 1996 en BMW 90/6 med Steib sidevogn, har det været de 4-hjulede, der køretøjsmæssigt har fyldt mest. Min første bil var en 1930 FORD A 1/2 tons pick-up. Den blev restaureret og solgt og siden er mange biler gået gennem mine hænder.

Jeg var officer i Flyvevåbnet fra 1970 til 30. april 2012 hvor jeg gik på pension.

Jeg har flere forskellige biler i min samling, dog mest Folkevogne. Jeg tilstræber at holde mine køretøjer originale, men har stor respekt for det håndværksmæssige arbejde, der er lagt i mange ombyggede køretøjer.

Jeg er formand for VW-Veteranklub Danmark og er medlem af div. klubber og foreninger. Jeg blev formand for MhS den 1. april 2015.


Mikael Arngren

Mit navn er Mikael Arngren, jeg er en årgang 1954 så for længst veteran (pensionist).

Jeg bor ved Brovst og i mit værksted står der pt. en Opel GT fra 1972, En Yamaha TX 750 fra 1973 samt en Honda CB 350 Four fra 1973.

Ellers transporterer jeg mig rundt i Toyota Auris Hybrid eller på nakken af en Yamaha FJR 1300.
Interessen for veteraner har jeg haft siden ungdommen da jeg som knægt så en rød Opel Gt ved en forhandler ved Åbybro. Der var jeg solgt

Er PT formand for Opel GT Klub Danmark, samt menigt medlem af Nordjysk Veteran Motorklub og t Touring Klub Danmark. (MC)

Privat er jeg samlevende med Alice der deler min passion for historiske køretøjer og den kulturarv de repræsenterer, da hun selv er opvokset i en familie med veteranbiler og MC.

Arbejdsmæssigt indtil 2017 har jeg været ansat på Kompetencecenter for organisationsudvikling ved AMU Nordjylland i Aalborg gennem 36 år som konsulent, udvikler og underviser og har stadig fra tid til anden småopgaver, når lejligheden og tiden byder sig.


Verner Lundtoft Jensen

Jeg kommer fra Dansk Land Rover Klub, er en årgang 1955.

DLRK er en af de større foreninger og vi føler at vi også må tage vores del af læsset, sidde med ved bordet og yde indflydelse.

Personligt har jeg kørt veteran Land Rover de sidste 25 år og er for tiden nede på tre styk, fordelt på følgende årgange 1950, 1951 og 1988. Biler som jeg i videst muligt omfang holder så originale som muligt og som jeg så vidt der er muligt holder ved lige selv.

Ud over medlemskabet af DLRK er jeg medlem af den internationale Land Rover Series One Club med base i UK. Her deltager jeg hvert år med min LR Sl 1950, i generalforsamling og internationalt træf som afholdes et nyt sted i UK hvert år (undtaget hvis corona kommer i vejen, så må jeg blive hjemme)

De ældre Land Rovers har for næsten alles vedkommende fungeret som arbejdskøretøjer, specielt i landbruget, men også i andre erhverv og endeligt har de fungeret som redningskøretøjer. Det er altså biler som i de fleste tilfælde har fået en hård medfart i deres aktive periode, hvilket sætter sine spor, ikke mindst på chassiset. Derfor er regler om originalitet, udskiftning af bærende dele og eventuel værdiansættelse/afgift efter renovering af største vigtighed for vore medlemmer, lige som retten til at køre i miljøsoner også er.

Jeg håber jeg kan leve op til den tillid man har vist mig.

Verner Lundtoft


Opstillede til en suppleantpost

Ketty Overgaard Kristensen

Årgang 1971, og har siden konfirmationsalderen været bidt af en gal folkevogn. Det har betydet, at jeg har været med i VW Veteranklub Danmark i mere end 36 år, og bestyrelsesmedlem der i omkring 20 år, med forskellige positioner.

Min første bil var en folkevogn fra 1959 med stof-foldetag, den blev solgt, og siden er en årgang 1964 kommet til.

Hjemme er det ikke kun mig, som har interesse for veteraner, min mand har også et veludviklet samlergen, og vi har lidt forskelligt i samlingen, herunder veteranknallerter, et par Nimbus’er, traktorer og andre landbrugskøretøjer.

Til dagligt har jeg min gang i vindmølleindustrien, sidder i toldafdelingen og sørger blandt andet for, at reglerne bliver overholdt, når godset sendes rundt i verden.

Jeg vil meget gerne være med til at finde holdbare løsninger for, hvordan vi kan blive ved at holde de gamle køretøjer kørende og fungerende i en verden, hvor miljøkrav og vilkår konstant strammes.


Finn Petersen

Min interesse for biler går tilbage til min barndom. Altid interesseret når der var anskaffet ny bil i familien. Hvad kunne den, hvor mange HK etc. blev der spurgt ind til. Helt sikkert lidt træls for den nye ejer, at drengen ville vide så meget om bilen.

Min første bil var en Vauxhall Cresta 1956 – 6 cylindere – rat gear, 3 fremadgående. Den kunne kører fra mascotterne op ad en lang bakke på vej til gymnasiet. Ikke meget race i den; men billig i drift på det tidspunkt. Fin bil når vi var mange der skulle på tur fra klassen. Et par år efter købte jeg min første MG – en Midget Mrk. 1 med 945 ccm. Her blev min interesse for åbne sportsvogne for alvor skabt, selv om der var mange problemer med ikke altid at kunne starte om vinteren. En lang tur til Sverige i åben bil står stadig klar i erindringen.

Efterfølgende har jeg haft et pænt antal biler – dels som firmabil dels privat. Specielt var jeg glad for en periode hvor jeg kørte i Peugeot MI16. Kraftig motor der var konstrueret til at give optimalt drejningsmoment ved høje omdrejninger.

Efter at have været chef med mange referencer i en lang årrække, besluttede jeg i 2016 kun at tage arbejde indenfor koordinering / indkøb / salg. Samme år gjorde jeg en gammel drøm til virkelighed. Jeg købte en MGB 1967 – racinggreen og meldte mig samtidig ind i MG Car Club DK. hvor jeg har været formand siden 2018. Klubben har pt over 1.000 medlemmer vest for Storebælt. Det skal bemærkes at MG CC ikke er en veteran klub, men en mærkevare klub for alle MG’er – nye som gamle.

Jeg har i flere omgange været i dialog med f.eks. ejere af MG’er der ikke er medlem hos os eller anden klub der støtter MHS. Det er en af mine motivationer for at gå ind i arbejdet med MHS, således vi fastholder og udbygger nogle fair betingelserne for at eje og køre i ældre biler. Vores CO2 aftryk fra de ældre biler er så minimal at det dårligt kan måles i landsopgørelserne, men bruges ofte som årsag til at stoppe anvendelsen af de ældre biler og den historiske arv. Vi skal fastholde dialogen med politikerne og de mange interessanter via anvendelse af faglige og oplysende informationer.

Til information har jeg i dag 3 biler. En MG Midget Mrk 3 – 1972 (anvendes primært til MG Sport og (historisk) mesterskab i Hill Climb), MGF 1997 (den med central motor) og en Jaguar XF 2,2l – 2012.
Privat bor vi på en fredelig 4 tdl. skov / sø parcel 12 km vest for Silkeborg, som vi har ejet siden 1991.

Med venlig hilsen
Finn


Årsmødet finder sted den 25. november 2023 på Comwell i Middelfart. Vil du med på listen af opstillede, eller være deltager til årsmødet, kontakt venligst vores sekretariat på 23474163 eller på mail mhs@motorhistorisk.dk

SENESTE NYHEDER

Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Information om Det Motorhistoriske Årsmøde 2023
Alle klubber optaget i Motorhistorisk Samråd er nu inviteret til årsmøde, generalforsamling, og en spændende generel orientering, om de aktuelle ...
Det er ikke så tit man møder veterankøretøjer i den daglige trafik. Det hænger sammen med at de kun må bruges lejlighedsvis. Det kan man dog selv nemt ændre på
Veterankørsel – Dit nemme valg
Du kan selv nemt ændre på registreringen til veterankørsel i Motorregisteret (DMR), det kan dog have betydning for lejlighedsvis kørsel, ...
Hvornår må jeg køre veteran?
Hvornår må jeg køre veteran?
Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på hvilke regler der typisk gælder for brugen af veterankøretøjer, og dermed ...
Import og godkendelse er under forandring
Import og godkendelse er under forandring
I de her dage der arbejdes der i Færdselsstyrelsen og Transportministeriet på en større ændring af reglerne ved import og ...
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Historiske køretøjer, sådan som de også kan være
Billeder fortæller ofte en bedre historie i sig selv end lange forklaringer. Vi har derfor her samlet en række billedlige ...