Det er en udtalelse man ofte støder på i salgsanonncer for veterankøretøjer, at de er renoveret og originale. Det kan man dog kun regne med er sandheden i de færreste tilfælde, siger en nylig tysk domsstolsafgørelse.
Ved retten i Karlsruhe, havde en køber, krævet handlen af en Jaguar XK 150 S Roadster, gik tilbage. Han var kommet frem til at bilen ikke var original mere, da den oprindelige 250 hestes 3,4 liters motor var blevet erstattet af en 3,8 liters med 265 HK.
Retten udtalte at der ikke findes regler i tysk ret (eller dansk?) der siger at et veterankøretøj, kun skal bestå af originaldele. Faktisk er det normal praksis at et veterankøretøj, i større eller mindre omfang, består af en række tekniske ændringer, set i forhold til sådan som det så ud oprindeligt.
Det betyder, ifølge retten i Kasrlsruhe, at en køber af en “original veteran” ikke kan forvente at originalstanden svarer til køretøjets produktionstidspunkt. Det gælder navnlig hvor et køretøj sælges som restaureret, her må en køber på forskellige niveauer indse at der ofte ikke er brugt originaldele, eller dele der ikke er lig med de oprindelige.
Eksemplet her er hentet fra det tyske retssystem, men man må formode at en dansk retsafgørelse på det her område ikke vil være meget ved siden af. Også i Danmark er køretøjer kun originale en gang, og ofte vil det være nødvendigt at vælge alternative løsninger for at holde køretøjet i driftsmæssigt sikker stand. Selv om køretøjet sælges som “originalt”, så er det altså i følge den tyske ret, almindeligt forstået at visse dele kan være skiftet ud med dele, der kun delvis svarer til de oprindelige.